Spør legen: Lys hud og solarium
Lys hud og solarium
Hei. Samboeren min er veldig lys i huden, og blir ikke så fort brun ved soling. Hun har en tid tatt solarium to ganger i uken, og har trappet opp solingstiden annenhver gang fra 15 minutter til nå 34 minutter. Jeg ser tydelig at hun er rød og irritert i huden når hun kommer hjem og i dagene etterpå, men dette ser hun ikke selv. Er slik soling sunt når hun har så lys hud i utgangspunktet?
–Nickname is reserved by another User
Jon Langeland, hudlege svarer:
Hei! Det er fint du er opptatt av at samboeren ikke skal skade huden sin. Med det skjønnhetsidealet mange fortsatt har med solbrun gyllen hud, er det dessverre slik at mange forsøker å sole seg ute og inne selv om de egentlig ikke tåler det særlig godt. Hos en del er det en forestilling om at dersom man bare "herder" huden så går det bedre.
Nyere forskning taler mest for at de som er lyse i huden, pigmenterer dårlig og blir røde av UV-lys, bør være mest forsiktig med å sole seg. Det gjelder både totaldosen selv om man ikke blir rød og brent og det å bli eksponert slik at man får en varig etterreaksjon i huden slik du beskriver. Slik eksponering øker risikoen for alle hudkreftformer, og kan dessuten gi pigmentskade med "leverflekker" og skjoldete brunfarge.
Spørsmålet er hvordan du kan få henne til å slutte eller redusere dette, slik at hun ikke skader huden sin og utsetter seg for unødig risiko. Du bør vel kanskje finne en passende anledning til å snakke med henne om din bekymring og at du er like glad i henne selv om hun er blek i huden slik at hun ikke fortsetter på samme måte. Jeg anbefaler at hun ikke soler seg slik at hun blir langvarig rød etterpå og at hun reduserer hyppigheten av besøkene i solstudioet vesentlig, ev. bare tar maks 10-12 solarietimer i vinterhalvåret.
Det er ev. en mulighet å benytte litt selvbruningskrem. Denne bindes bare i de døde hudcellene og er ikke farlig.
Mvh
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2008.11.26 11:02