Spør legen: Gammelmannsrumpe...
Gammelmannsrumpe...
Jeg er en kvinne på 48 år. Trener 3 ganger i uken og er slank. Godt fornøyd med kroppen med klær på, men jeg har de siste årene fått en "gammelmannsrumpe" som jeg er veldig flau over. Rumpa henger som to ballonger fra forrige fest! Når jeg strammer den, er (muskel)formen helt fin, men den nedre delen blir tverrstripete av overskuddshud. Det er slutt på g-streng, bikinier er blitt vanskeligere, og jeg passer nøye på at min mann aldri ser meg naken bakfra.
Dette plager meg mye. Jeg sykler og gjør knebøyninger etc, og er fornøyd med musklene. Nå har jeg sett på kirurgisk rumpeløft, men det er altfor dramatisk. Er det noe som helst annet jeg kan gjøre?
–Anonym bruker
Jon Langeland, hudlege svarer:
Du beskriver en situasjon som nok de fleste opplever, men tidspunktet kan være svært forskjellig både i forhold til fysisk og "mental" alder. Det har nok skjedd en veldig stor glidning i forhold til å oppleve dette med alder, jeg vil si på godt og vondt. Dette blir jo litt subjektivt, men jeg synes det er bra at men ikke lenger må sove middag og benytte persianerlue, frakk og stokk selv om man er over 50. Aktive mennesker i dag er med i det pulserende livet så lenge de kan både i jobb og fritid. Dette gjør nok at det er vanskeligere å akseptere kroppens forandringer som kan skyldes alder, ytre/indre påvirkning som hormonreduksjon osv. Det er jo også ganske stort fokus på kropp og utseende.
Mange leger bruker mye av tiden sin på å si at det ikke er noe å bry seg om, eller at det er noe du bare må akseptere - egentlig to uttrykk for det samme. Jeg mener det er mer formålstjenlig å forholde seg til den problemstillingen pasienten presenterer og forklare hvilke muligheter som kan foreligge og hva de vil innebære.
Du har jo vært litt inne på det selv, nemlig plastikkirurgisk rumpeløft. En prosedyre som nok er ganske komplisert, kan etterlate arr og også kjemper mot tyngdekraften. Trening gjør du allerede så der er det nok ikke så mye mer å hente. Vi har i flere år brukt lasere for å trekke sammen og glatte huden i ansiktet. Det siste året har vi i tillegg kunnet gjøre dette på halsen og brystet. Det er også mulig dette kan fungere på overarmer og på hudoverskudd på magen etter f.eks. flerfødsler. Pr. dato kjenner jeg imidlertid ikke til at det har vært utført på tilfeller som ditt. Jeg er også tvilende til at man skulle kunne få til en tilstrekkelig oppstramning av huden uten synlige ettervirkninger. De forandringene du opplever skyldes nemlig ikke bare hudoverskudd; de kan også være forandringer i fettvevet med hensyn til fasthet og elastisitet.
Derfor tror jeg dessverre at jeg må skuffe deg. Det foreligger ikke pr. dato noen enkel måte som kan avhjelpe ditt problem uten risiko for arr. Men litt frem kan vi jo håpe.
Mvh
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2008.11.18 13:34