Spør legen: Hodelus og resistens mot lusemidler

Hodelus og resistens mot lusemidler

Hei! Jeg har hatt hodelus i over ett år. Jeg har forsøkt alle mulige kurer, samt vært hos lege. Har hatt langt hår, men jeg har klipt meg nå. Det klør og flasser. Hva skal jeg gjøre? Er veldig fortvilet og flau over dette, men jeg har ikke lyst til å barbere bort alt for da må jeg bruke parykk. Hjelp!

–LINEID

Jon Langeland, hudlege svarer:

Hei!

Hodelus er relativt vanlig og inntrykket er at det er blitt mer hyppig enn tidligere, dessuten er det blitt tildels vanskelig å bli kvitt. De vanligste lusemidlene inneholder insecticidene pyretrum eller malathion, men det synes å ha blitt flere lusestammer som ikke lar seg knekke av disse midlene. Det finnes 2 midler som ikke inneholder insektmidler, og som skal være effektive uten mulighet for resistensutvikling: Det ene middelet (Hedrin) er basert på silikonproduktet dimetikon. Lusene blir dekket av dimetikon, og klarer dermed ikke å utskille overskytende vann etter blodsugingen. Tarmen ødelegges, og lus og egg dør. Behandling utføres 2 ganger med 7 dagers mellomrom.

Det andre middelet (Paranix) som består av kokosolje og anis, arbeider mekanisk og trenger inn i luftveiene til lusene. De dør av kvelning og uttørkning. Dette skal også være effektivt uten mulighet for resistensutvikling og virker angivelig alltid. Du lager selv en dose og sprayer nøyaktig der det trengs. Middelet skal virke allerede etter 15 minutter. Behandlingen gjentas etter 7-9 dager.

Jeg foreslår at du forsøker ett av disse midlene dersom du ikke har gjort det allerede. Om du ikke er helt sikker på diagnosen og det er påvist levende lus i det siste, bør du først få bragt på det rene at det fortsatt er dette som er problemet og ikke vedvarende eksem eller irritasjon etter alle de gjennomgåtte kurene.

– Jon Langeland, hudlege

Publisert: 2008.11.06 10:29

Spør våre fagpersoner

Hudlege

Jon Langeland

Fra helseleksikon

Relaterte spørsmål og svar

Relaterte faktaartikler

Relaterte forum

Søk i spørsmål

Doktor Online har svar på over 50.000 spørsmål. Prøv et søk!