Spør legen: Utslett under svangerskapet

Utslett under svangerskapet

Jeg er gravid og har fått kløende utslett. Det er enkeltstående lesjoner over hele kroppen av ruberøs/maculøs karakter. Jeg har fått Phenergan tabletter 25 mg til å ta på kvelden for sysptomlindring, men det klør og klør. Hva skal jeg gjøre? Jeg får ikke sove om natten fordi det klør sånn. Jeg har denne kløen siden begynnelsen av graviditeten. Jeg hadde ikke dette utslettet da jeg var gravid første gang.

–gale

Jon Langeland, hudlege svarer:

Hei! Det finnes spesielt fire beskrevne typer kløende svangerskapsutslett. Felles for disse er at de vanligvis opptrer et stykke ut i svangerskapet i 2. til 3. trimester. Det finnes en spesiell variant med blemmer, såkalt herpes gestasiones, som gir typiske blemmer. De andre kommer med mer uspesifikt utslett med rødhet, kløe, kloremerker osv.

Det kan også forekomme alle andre former for kløende utslett på kroppen under svangerskap, og det er derfor lurt å ikke uten videre skylde på svangerskapet. Spesielt ved sterk kløe og forstyrret nattesøvn bør det ved lege-/hudlegeundersøkelse forsøkes fastslått at det f.eks. ikke foreligger en scabbinfeksjon. Jeg synes absolutt du bør ses på av kompetent lege/hudlege for å få en litt mer sikker diagnose. I mellomtiden får du benytte litt kløestillende ev. mindre søvndyssende som f.eks. Zyrtec og litt hydrocortison på de verste stedene.

Med hilsen fra

– Jon Langeland, hudlege

Publisert: 2008.10.20 11:18