Spør legen: Suppurativ hidradenitt

Suppurativ hidradenitt

Hei. Jeg har vært plaget av abcesser i flere år nå. Startet i sete/underliv og har siden spredd seg til mage, armhuler og hake/hals. Har tømt og skåret bort mange, men de dukker stadig opp på nye områder. De samme kan komme igjen og igjen, samtidig som jeg får nye. Jeg får behandling med antibiotika når det bryter ut, men det har ikke alltid så god effekt. Diclocil fungerer bedre enn Dalacin.

Utbruddene kommer gjerne 14 dager etter startet menstruasjon. Størrelsen på abcessene varierer fra måned til måned, men har det førtst startet ett sted blir den større for hver gang. De trekker seg tilbake mellom utbruddene.

Jeg får høre at det ikke har sammenheng med hormoner, noe som virker rart på meg. Når det gjelder behandling har jeg vært hos fastlege og hyppige besøk hos kirurg. Medisiner har jeg kun tatt ved utbrudd. Finnes det en spesialist på dette? Hva med forebygging? Har det sammenheng med menstruasjonssyklus? Har overvekt betydning?

Hilsen

–pling77

Jon Langeland, hudlege svarer:

Hei! Det sykdomsbildet du beskriver passer bra med diagnosen du har fått. Som du har merket, er vårt behandlingstilbud for dette ganske begrenset. Dog er det vel rimelig at du følges opp av en hudlege, dersom dette er mulig. Vi anbefaler periodevis bredspekterede antibiotika, lokalbehandling med Dalacin. Ved tilbakevendende abscesser; kirurgi eller CO2 laser Acnemiddelet Roaccutane kan også være et behandlingsalternativ eller supplement.

Betydningen av overvekt er nok usikker, men kan vel spille en viss rolle. Tidligere gjorde man omfattende kirurgi i lyskeregioner, det har man stort sett gått bort fra. Når det gjelder den medikamentelle behandlingen, har jeg mer tro på langtidsbehandling på minst 3-6 måneder med antibiotika istedet for bare ved utbrudd.

Med hilsen fra

– Jon Langeland, hudlege

Publisert: 2008.09.30 09:34