Spør legen: Mørke flekker i ansiktshuden

Mørke flekker i ansiktshuden

Jeg har etter hvert (de siste årene, nå er jeg 31) fått mørke felter i ansiktet. De vises veldig godt, og jeg lurer på hva det kommer av. Er det noe jeg kan gjøre for at de kan forsvinne, eller finnes det noen behandling slik at huden kan bli jevnere. Flekkene er ganke store og skiller seg ut fra resten av fargen i fjeset.

–Gardin

Jon Langeland, hudlege svarer:

Hei! Uten at jeg har sett deg antar jeg at det foreligger såkalte hormonpigmenteringer - på latin "melasma" - som gir brune fremtredende flekker på de mest soleksponerte stedene i ansiktet, dvs. øvre del av kinn, overleppe, og i pannens sentrale deler. Hormonflekkene skyldes en kombinasjon av solpåvirkning og østrogen eller østrogenliknede stoffer, som regel p-piller eller svangerskap. Hormonene gjør huden lysømfindtlig på en spesiell måte og dermed utvikles disse pigmenteringene. Det kan også skje med egne hormoner uten tilførsel eller svangerskap.

Det viktigste er å beskytte seg mot ovennevnte kombinasjon, ev. vurdere annen prevensjon i samråd med egen lege. Dessuten også unngå soling uansett, da vil ofte pigmenteringene svekkes spontant. Dessuten benyttes et blekemiddel som forskrives av hudlegen og lages på apotek med det viktigste innholdsstoffet Hydroquinone. Laser og såkalt pulset lys(IPL) benyttes også men ofte med tilbakefall og noen ganger forverring, så det unngår vi.

Med hilsen fra

– Jon Langeland, hudlege

Publisert: 2008.09.01 09:26