Spør legen: Sterk kløe, hårtap samt hudforandringer
Sterk kløe, hårtap samt hudforandringer
Jeg er en kvinne på 61 år som har hatt sterke og hyppige hetetokter i ca. 10 år under en kraftig hårmanke. Jeg har i de siste 4 månedene hatt sterk kløe hodebunnen. Jeg hadde bronkitt i desember 07 og fikk elveblest av Apocillinkuren som måtte avbrytes. Jeg klødde da voldsomt, også i hodebunn. Jeg har mange uregelmessige hudforandringer med hevelser (kuler)som virker stenharde og klør. Hår med hårsekker faller av hele døgnet, og jeg har mistet ca. halvparten i løpet av ca. 4 måneder.
Jeg har brukt Locoid i ca. 2 uker, deretter opphold 1 uke for så å gjenta kuren. Det virker som det nå foregår en form for "tørking" på angrepne steder, som flasser litt og dette klør også endel. Jeg har vært hos hudspesialist og fått Betamousse skum + Tetralysal. Tok hudprøve av betente hårsekker som ikke viste annet enn talgproduksjon. Har ikke startet med hårskummet ennå da jeg ikke tåler tetracykliner og er livredd for enda mer håravfall. Hårskummet virker som sterke saker og kan vel ikke brukes uten samtidig å ta Tetralysal?
Det virker som kortison forårsaker mer hårtap, og hodebunnen blir ekstremt tørr. Hudspesialisten mener det er en form for eksem + div. hårsekkbetennelser, ev. hormonelt. Har i dag tatt mange blodprøver, inkl. forskjellige hormoner + cøliakiprøve. Stoffskifte og B-vitaminnivået er normalt.
Jeg har selv mistanke om at det er mye fukt pga. hetetokter i lang tid som har "lagret" store flasskaker e.l. Finnes det annen og mer skånsom lokal behandling uten antibiotika? Og hva kan dette komme av? Har normalt meget kraftig hårmanke, men som nå er helt ødelagt.
Hilsen
–Kvinne 61
Jon Langeland, hudlege svarer:
De plagene du beskriver fra hodebunnen - dels med tørrhet, flassing og kløe, dels med betente hår- og talgkjertler - kan ha sammenheng med alder og hormonforandringer i kroppen. Regner med at du har seborrhoisk eksem eller "flasseksem", dessuten også kanskje en betennelse i talgkjertlene som kalles "rosacea".
Behandlingsmessig kan dette være en utfordring fordi det som hjelper på det ene kan gjøre det andre verre, som du bemerker. Kanskje trenger du antibiotika i noen uker for å dempe betennelsene, alternativt et annet medikament som heter EryMax dersom du ikke kan ta tetralysal. Betamousse kombinert med tabletter synes jeg er veldig bra forslag. Det bør kunne hjelpe uten bivirkninger av betydning.
Dersom det flasser mye, kan du benytte et middel for å løse opp - f.eks. Salicyl 5% i Decubal krem en gang pr. uke med utvasking etter ca. 4 timer. Aktuell shampo kan være Vichy Dercos mot flass.
Når du har kløe og flassing samt betennelser i hodebunnen kan dette godt gi et forbigående hårtap, men det vil sannsynligvis gå over når situasjonen normaliseres. Du kan gjerne forsøke bare med Betamousse samt salicyl 5% i Decubal uten tabletter først, for å se om det er tilstrekkelig. Dersom vedvarende ”kvisetendens” kan det hende det lønner seg å ta tabletter i tillegg.
Lykke til!
Mvh
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2008.05.06 23:11