Spør legen: Merkelig munnsår
Merkelig munnsår
Hei. Jeg har fått noen sår i kanten av munnen min. De har gått fra å være bra til å vare dårlige igjen. De begynner å sprekke og spre seg ut fra munnkanten. Jeg vil veldig gjerne få en løsning på det. Her jeg bor nå har jeg ingen fast lege siden jeg bor her bare midlertidig. Kan du hjelpe meg?
–z-sebastian
Jon Langeland, hudlege svarer:
Hei!
Med din litt korte beskrivelse, er det litt vanskelig å gi eksakt svar. Det finnes relativt hyppig herpessår eller "forkjølelsessår". De starter på et bestemt sted med øm hevelse, og etter 12-24 timer kommer blemmedannelse og sår. Kommer ofte på samme sted, og tilheler etter ca. 1 uke. Kan komme tilbake på samme måte etter uker eller måneder, og hos noen ganske hyppig med få ukers intervall. Men blir helt bra i mellomtiden.
Herpessår er smittsomt når det er utbrudd. Du høres mest ut til å ha en form for eksemforandring som starter med tørrhet, etter hvert sprekker og sårdannelse. Kan komme og gå over lang tid, og ofte er det litt bakterier "på toppen" som gjør at det ikke gror.
For å bli bra må du bruke en kombinert eksem og sårsalve - Fucidin-Hydrocortison - dessuten fet fuktighetskrem; enten Locobase Repair eller bare Locobase fet. Ceridal lipogel er et alternativ.
Når du blir bra , kan det være nok bare å holde seg til fuktighetskremene. Hvis ikke det ordner seg, bør du kanskje oppsøke hudlege en gang når du er på det verste.
Mvh
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2007.11.22 00:32