Spør legen: 13 år og strekkmerker
13 år og strekkmerker
Hei. Jenta mi på 13 år har veldig synlige lyse strekkmerker i store felt øverst på lårene. Hun er mørk huden og det er som sagt veldig synlig. De kjennes som riller i huden. Hva kan dette komme av og hva kan vi gjøre for å dempe det?
–Filipine
Jon Langeland, hudlege svarer:
Hei Filipine!
Jeg forstår at du ønsker å hjelpe datteren din med strekkmerkene. De kan være sjenerende både som bleke og fiolette og det er relativt vanlig at de kjennes som ujevn overflate spesielt til å begynne med.
Strekkmerker er ganske vanlige hos jenter og også gutter i puberteten, og mange plages svært av dette slik at de ikke ønsker å vise seg for jevnaldrende på stranden, ved svømming eller gymnastikk osv. Først og fremst er det viktig å vite at dette som regel ikke er tegn på sykdom eller hormonforstyrrelse. Så om det ikke forekommer andre store endringer utover normal kjønnsutvikling, er det ikke noen grunn til å bekymre seg for sykdomstilstander.
Når det gjelder hvordan det ser ut og hvordan datteren din skal forholde seg til det, er det viktig at du støtter og er der for henne slik at hun ikke blir gående med dette alene. Det er også viktig å vite at forandringene er mest tydelige til å begynne med og går gradvis tilbake over tid.
Av effektiv behandling finnes ikke så mye. Laserbehandling er sjelden til nytte, heller ikke diverse peelinger. De sistnevte må jeg direkte fraråde, da jeg har sett flere tilfeller av hudskader etter peelinger utført med syre. Vi forskriver av og til en krem med Avitaminsyre (Aberela), som kan hjelpe hos en del, men den kan også gi hudirritasjon og må brukes med forsiktighet.
Det viktigste er altså, dessverre, å ta tiden til hjelp og leve mest mulig normalt.
Mvh
– Jon Langeland, hudlege
Publisert: 2007.08.14 22:25