Spør legen: Hatet etter samlivsbrudd
Hatet etter samlivsbrudd
Selve bruddet var nødt til å komme. Vi klarte ikke samarbeide om noe som helst. Jeg gikk bare rundt og følte at jeg ikke hadde noen verdi.
I tillegg var vi gift, og følte at jeg alene hadde ansvaret for at forholdet skulle fungere, ved at jeg føyde hans meninger i ett og alt.
Ingen seriøse måter å kommunisere på, ingen måter å nå fram til han på, ingen vilje til å løse problemer. Ingen lytting, ingen godhet, ingen velvilje.
Mange løgner, mye provokasjon, ingen takhøyde for følelser, intet rom for å få lov å reagere.
Fysisk og psykisk vold.
Jeg ville og klarte ikke mer, derfor tok jeg ut separasjon. Så ble han taus som graven, og det er umulig å få kontakt med han, ikke på telefon og ikke via familie.
Jeg vil ha litt kontakt med han, pga av at vi venter felles barn og at vi har en del papirarbeid som gjenstår.
Jeg har ikke hat i meg til han, selv om det ikke fungerte oss i mellom.
Det gjør vondt å bli hatet så inderlig, sånn som han hater meg, og hvorfor? Hvordan skal jeg takle dette ?
–Vondt likevel
Solveig Vennesland, Familierådgiver svarer:
Hei!
Hvordan kan du si at din x hater deg? Er det fordi han har trukket seg helt ut?
Jeg vil råde deg til å skrive et brev til han der du gir han den meldingen du gir alle her, at du vil ha noe kontakt med han pga barnet. Da kan du også skrive at du ikke hater han. Hvis du mener det, kan det være godt for han å høre at du vil gi han noe tid, f.eks. 2-3 uker før han svarer deg. Skriv videre at du vil bruke andre kanaler mht papirene hvis han ikke selv tar kontakt med deg.
– Solveig Vennesland, Familierådgiver
Publisert: 2001.12.18 16:37