Spør legen: Samlivsbrudd uten seperasjon
Samlivsbrudd uten seperasjon
Jeg er no inne i et samlivsbrudd som skjedde den 23 februar i år. Kona mi bare flyttet ut mens jeg var på jobb.
Jeg er 36 år og kona mi 48 år. Hun har en sønn fra et tidligere ekteskap i Estland. Denne sønnen er gift i Norge med ei norsk kvinne og de har 3 barn.
Kona mi sier at hun ikke vil være hushjelp og sjukepleier for meg. Jeg plages av angstnevrose, bruker 50 mg zoloft hver dag, men jeg er under hospitering hver dag ved ei bedrift.
Lager mat hjemme, vasker opp, vasker gulv, støvsuger gulv, men lite støv tørking og stryking av klær. Så kona tok seg av støv tørkingen og strykingen av klær, men hun likte dette ikke noe særlig.
Hun vil ikke separeres. Jeg har ikke mishandlet henne.
Hva gjør jeg for å få henne tilbake.
Kan noen gi meg et hint på dette.
Takker for svar.
–master11
Solveig Vennesland, Familierådgiver svarer:
Hei!
Det er ikke uvanlig at folk flytter fra hverandre uten å ta ut formell separasjon. Behovet for pause i samlivet og lysten til å være alene, for å finne seg selv, kan være grunner for det.
Slik det skjedde hos dere, mens du var på jobb, er spesielt, men heller ikke uvanlig.
Jeg forstår at du har et stort behov for kontakt med henne, for å snakke sammen og forstå hvorfor hun flyttet.
Vet du hvor hun oppholder seg? Kan du skrive et brev til henne med de spørsmål du vil stille henne. Be om et svar på brevet, f.eks. innen 1 uke.
Du kan kontakte familiekontoret der du bor for råd og hjelp.
– Solveig Vennesland, Familierådgiver
Publisert: 2001.03.09 10:20