Spør legen: Er det håp for oss?

Er det håp for oss?

Jeg er en kvinne i midten av 30-årene som er veldig usikker på forholdet mitt for tiden. Vi er samboere og har ett lite barn sammen. De siste årene har vært tøffe for oss, vi har mistet et barn og det har også vært utfordringer knyttet til jobb og sosialt (knyttet til det å miste barn). Vi har vel alltid vært forskjellige personer; han tilsynelatende mer rolig, mens jeg har mer temperament. Han kan imidlertid krangle godt, og det har blitt sagt mindre hyggelige ting når vi har hatt våre krangler.

Jeg føler at vi mangler den gjenkjennelsen som mange par har; de deler gleden over en bok, et felles prosjekt, felles holdninger. Vi har selvsagt noen av de siste og mestrer hverdagen stort sett bra. Han er ikke treg og initiativløs i huset, men ønsker i liten grad å prøve noe nytt, engasjere seg, treffe nye mennesker, utvikle seg gjennom videreutdanning f.eks. osv. Dette er områder jeg ønsker - om ikke alt samtidig - å drive med, engasjere meg i osv.

Sexlivet vårt har vært dødt lenge. Vi kan ha fine samtaler, men de mangler dybde - ofte - og det slår meg ofte at han er lite nysgjerrig og litt kunnskapsløs. Hva skal jeg gjøre? Jeg vet ikke om han egentlig er så glad i meg lengre, eller elsker meg. Han sier det ikke, bare når jeg spør - og han vil ikke gifte seg. Men han snakker om å bygge hus og er opptatt av det materielle vi mangler/må få til sammen. Vi er jo venner og jeg tenker på barnet vårt.

–Tilde34

Toril Hepsø, familieterapeut svarer:

Det er en stor påkjenning for et parforholdet å miste et barn. Jeg skjønner at dette har krevd mye av dere.

Du er midt i livet og du beskriver det slik veldig mange med deg har det i din alder. Du savner noen egenskaper hos din samboer og savner en type følelsesmessig flyt mellom dere. Samtidig har dere et lite barn sammen og mestrer hverdagen bra. Skal du fortsette å leve halvveis fornøyd eller kan du regne med å treffe en som vil gjøre livet bedre for deg?

Dette er et så privat og generelt spørsmål at jeg ikke synes det er riktig å svare deg tydeligere, fordi du må kjenne etter selv og finne ut etter hvert hva som blir best.

Det er viktig å fokusere mest mulig på de gode tingene dere har sammen og forsøke å utvide disse, for at det skal gi mening over tid for dere å leve sammen. Dere kan oppsøke situasjoner sammen som bringer litt høyere puls i dere begge. Det er viktig å ikke gi opp sexlivet, selv om det har vært dødt lenge. Finn på noe, ta et initiativ, da er det lettere for ham å komme i gang igjen.

Hvis en part anstrenger seg over lang tid for å skape mer liv i forholdet, uten at den andre setter pris på det eller tar imot og gir noe tilbake, kan det være vanskelig å beholde følelsene som skal til for å ha det bra nok i et forhold.

– Toril Hepsø, familieterapeut

Publisert: 2009.02.03 12:02

Spør våre fagpersoner

Sexolog

Gro Isachsen

Relaterte spørsmål og svar

Relaterte faktaartikler

Relaterte forum

Søk i spørsmål

Doktor Online har svar på over 50.000 spørsmål. Prøv et søk!