Spør legen: Jeg hadde en affære, men når skal vi bli ferdige?

Jeg hadde en affære, men når skal vi bli ferdige?

Jeg er en dame på 32 og har vært gift med min mann i ca. 3 år nå. Vi har ingen barn. Min mann og jeg har stort sett et godt og harmonisk forhold og jeg er veldig glad i ham! Han er også veldig glad i meg.

For knapt et år siden hadde jeg en kort affære med en utenlandsk kollega som jobber i mitt firma innimellom. Blant annet pga. dårlig samvittighet og fordi jeg var redd for å sprekke senere, fortalte jeg min mann om affæren kort tid etter hendelsen. Han tok det ille opp. Vi har jobbet hardt for å få det å fungere, men det har vært utrolig vanskelig. Min mann er utrolig temperamentsfull og viste veldig mye sinne det første halve året etter tillitsbruddet, blant annet ved å ødelegge diverse møbler i huset vårt (for ordens skyld så vil jeg si at han aldri har brukt fysisk vold mot meg). Dette har heldigvis blitt bedre i det siste.

Jeg får fortsatt mange spørsmål om alle slags mulige detaljer omkring affæren. Jeg har prøvd å svare så godt jeg kan, men jeg synes det er en stor belastning. Min manns sinne og frustrasjon gjør meg veldig usikker. Jeg har hatt problemer med å si hva jeg mener og har ved noen anledninger sagt de tingene som jeg tror mannen min vil høre, for å ikke skuffe ham. Jeg er en person som trekker meg tilbake og jeg er relativt konfliktsky.

Jeg har på mange måter sviktet i ettertid, selv om jeg aldri ønsket det slik. Når sinnet til min mann var på det verste har jeg dessverre vært så redd at jeg har løyet. Dessuten hadde jeg (bak min manns rygg) litt kontakt med denne kollegaen på e-post kort tid etter at jeg hadde fortalt om affæren. Alt dette har kommet fram i ettertid og har selvfølgelig ikke gjort situasjonen bedre.

Om en måned kommer denne kollegaen tilbake til Norge og skal jobbe i flere måneder. Min mann forventer at jeg slutter på jobben, tar permisjon eller sykmelder meg i denne perioden hvis det skal forbli oss. Jeg ønsker heller ikke selv å møte denne kollegaen. Samtidig synes jeg det er vanskelig å ta permisjon eller sykmelde meg på dette grunnlaget.

Det har vært utrolig mye fram og tilbake i det siste om vi skal skilles eller ikke. Jeg ønsker å dele livet mitt med min mann, men slik som situasjonen er nå så føler jeg bare en evig belastning med spørsmål og konfrontasjoner. Jeg vet at dette er en naturlig konsekvens av det jeg har gjort, men bare lurer på når dette skal ta slutt og om det blir bedre. Jeg føler at jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt fordi det var jeg som svikta.

I det siste har jeg ved flere tilfeller fått små angstanfall, blant annet ved å få prikking i hele kroppen og svimmelhet. Dette har vært svært ubehagelig. Jeg føler meg deprimert og tiltaksløs. Det er vanskelig å konsentrere seg på jobb. Dersom jeg forblir hos min mann, er jeg redd for at denne ”evigvarende pinen” fortsetter.

–Frustert dame med dårlig samvittighet

Toril Hepsø, familieterapeut svarer:

Skjønner at det er forferdelig vondt å forstå i ettertid hvor mye du selv har ødelagt i parforholdet ditt ved å være utro.

Det tar tid å komme over utroskap og skape tillit igjen. Det er enda vanskeligere når det er oppdaget løgn om fortsettelse av kontakt etter at du la kortene på bordet for mannen din.

Når det er sagt, så har det stor betydning hvordan du takler dette fremover. Det høres ut som situasjonen tærer på deg både fysisk og psykisk og du må selvsagt vurdere hva du tåler helsemessig.

Hvis du vil bidra til å hjelpe din mann videre tror jeg faktisk du må være villig til å ta permisjon den perioden denne mannen er på din arbeidsplass. Det vil være et så tydelig signal som din mann trenger.

Jeg vil også råde deg til å ta en slags oppsummerings-samtale hvor du beklager at du ikke fortalte ham hele sannheten og forteller ham sammenhengende alt du har å tilstå. Siktemålet med samtalen må du også fortelle ham aller først og det er jo å legge bak dere spørsmål og tvil om hva som har vært og ikke vært mellom deg og denne andre.

Det har gått i underkant av ett år siden dette skjedde og det er litt sammenlignbart med sorg. Man regner med at det tar minst ett år å komme over det verste i en sorgprosess. Deretter kommer det tilbake i "bluss" og det dempes gradvis med årene. Som du sikkert har erfart, så gjør utroskap det med et par, at forholdet kan aldri bli helt det samme igjen.

Det er allikevel mange som får til en slags helingsprosess slik at forholdet kan fortsette med både liv og glede.

– Toril Hepsø, familieterapeut

Publisert: 2008.12.19 10:31