Spør legen: Datteren min vil ikke være hos far
Datteren min vil ikke være hos far
Hei... trenger sårt til hjelp. Jeg ble skilt for 9 år siden, og siden da har samværet mellom far og datter vært svært vanskelig. Jeg har måtte overtale henne å være sammen med far. Han fikk seg ny familie og hun en lillebror, og samværet ble mer stabilt i ca. 2 år. Så ble de skilt og han stakk til utlandet og var borte i nesten 2 år, med svært lite kontakt.
Nå er han tilbake, og vil ha vanlig samvær med henne annenhver helg. Hun sier at hun hater ham, og hun ikke vil se ham i det hele tatt, og at hun ikke forstår at jeg kunne falle for noe sånt. Han sier at jeg skal tvinge henne, og si at det ikke er noe hun kan bestemme, men når hun blir 16 kan hun gjøre som hun vil.
Han har nå fått seg ny familie i utlandet, og har 2 andre barn og reiser mye dit. Jeg har prøvd å si at hver 14. dag lørdag til søndag må være greit, fordi hun ikke kan forvente å ha venner rundt seg hele tiden, og at det er jo faren hennes.
Hva gjøre man i en slik situasjon? Den er jo veldig ustabil, og kan man virkelig tvinge en 13 åring til samvær når hun er så sterkt imot det? Trenger sårt til ett godt råd...
–vensu
Toril Hepsø, familieterapeut svarer:
Barn skal uansett alder ikke tvinges til å være sammen med sin forelder mot sin vilje. En ungdom på 13 år skal definitivt ikke tvinges eller presses til samvær. Samværsretten er først og fremst for å sikre barnets rett og ikke den voksnes.
I din datters tilfelle høres det ut som at kontakten har vært "på og av" - først mye samvær og deretter ikke noe samvær. Det regnes for svært uheldig for barn at samværet i perioder opphører fordi den voksne av en eller annen grunn "blir borte" for barnet.
Det er både sunt og forståelig at barn reagerer negativt på en slik behandling, uansett hva som er grunnen.
Din datter må bli tatt på alvor med sine følelser og holdninger overfor sin far. Det er fullt mulig at hun kan utvikle en lyst til å være mer sammen med sin far hvis han hører på henne og prøver å forstå hvorfor hun ikke har lyst til å dra til ham.
Familievernkontorene tar imot og hjelper barn som sliter med samvær. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med deres kontor for en samtale med henne, og da kan du også være med hvis din datter ønsker det.
Der kan dere få støtte for at hun bestemmer selv, men de kan også utfordre henne og faren til en samtale som kan være viktig for dem - enten for å utvikle forholdet eller for å avslutte forholdet. Det er vondt for din datter å leve slik uten at samvær er avklart. Viktig at du tar tak i dette og støtter henne.
– Toril Hepsø, familieterapeut
Publisert: 2008.10.28 09:41
Siste 50 spørsmål og svar
- Ingen følelser for ham jeg skal gifte meg med
- Min mann er forelsket i en kollega
- Eksen kommer og går som før
- Hun vil forlate meg...
- Orker ikke flere avvisninger
- Problemer med alkohol
- Vet ikke hva jeg vil
- Han ble en annen...
- Mine, dine og våre barn
- Angrer på samlivsbrudd
- Han er notorisk utro
- Jeg orker snart ikke mer...
- Nages av tanker om hennes seksuelle fortid
- Gift med alkoholiker
- Han tar ikke initiativ til sex
- Hvordan skal jeg få henne til å bli?
- Skal jeg satse på denne eldre mannen?
- Forelskelsen er over - er det da håp for oss?
- Eks. og ny kjæreste, valgets kval
- Samliv og psykisk helse
- Hvordan får jeg ham tilbake?
- Takle brutt samværsavtale
- Samvittighetsnag av å forlate min kone
- Problemer med barnas mor
- Samboer lever sitt eget liv
- Vil ikke være sjalu..
- Samlivsbrudd og sorg, hvordan komme videre?
- Tror min sjalusi har gjort henne kald
- Er jeg for kravstor?
- Konflikt steforelder og barn
- Min mann kommer ikke over min utroskap
- Utroskap/han vil ikke fortsette ekteskapet
- Vil han forlate henne for meg?
- Vi er tre i forholdet
- Lyving i samboerforhold
- Han er ikke klar for barn, enda...
- Sterilisert mann uten sexlyst
- Kommunikasjon i parforhold
- Frustrert over kona - trenger råd
- Delikate problemer: hva er "rent nok"?
- Hvordan redde ekteskapet?
- Utroskap
- Best uten ham?
- Skilsmisse og deling av barn
- Vanskelig samarbeid
- Ferie uten barn?
- Døende forhold - ubalanse i forventninger og behov
- Er løgn og bedrag normalt?
- Problemer i parforholdet
- Pause i forholdet