Spør legen: Åpent forhold ute av kontroll
Åpent forhold ute av kontroll
Hei! Jeg og mannen min har en stund levd i et såkalt åpent forhold, men våre utenomekteskapelige partnere har kun vært nettpartnere som vi har lekt med på chat osv. I mai ble vi enige om an mannen min skulle treffe sin elskerinne på ordentlig, jeg oppmuntret ham til det til og med. Hele tiden sa han at dersom dette begynner å gå utover vårt virkelige liv slutter det - umiddelbart! (Jeg har også en elsker men treffer ham aldri andre steder enn på nett).
Nå har han forelsket seg skikkelig i elskerinnen og insisterer på å reise og treffe henne en gang i måneden. Samtidig tilbringer han all fritiden med henne enten på nett eller telefon. Gjør vi noe sammen tekster hun ham i ett. Vi har nesten aldri sex lenger og han er superhemmelighetsfull, tar til og med med seg mobiltelefonen på toalettet. Han sier han føler skyld fordi hun skilte seg fra mannen sin på grunn av ham, men forsikrer meg stadig om at det er meg han elsker og at han ikke vil skilles.
Vi har hatt mange opprivende krangler om dette fordi jeg vil at han skal slutte å treffe henne. Men han er blitt mer sint og aggressiv de siste månedene, og foretrekker å lytte til råd fra folk på nettet framfor meg som er hans samboer. Og han insisterer på å fortsette å treffe henne.
Jeg har ingen ting jeg skulle sagt. Jeg er redd at om jeg truer med skilsmisse er han glad til, selv om han hele tiden forsikrer meg om det motsatte. Jeg er fortvilet og aner ikke lenger hva jeg skal gjøre. Har ingen jeg kan snakke med.
–Hunn
Toril Hepsø, familieterapeut svarer:
Jeg forstår det slik at dere har hatt en tydelig avtale rundt deres åpne forhold. Først var avtalen kun seksuell nettkontakt med andre. I mai tok dere sammen et skritt lenger, at din samboer skulle møte en annen kvinne og ha sex med henne uten at det skulle gå utover deres virkelige liv.
Du har nå fått erfare at det i høy grad har gått utover deres virkelige liv. Dere krangler om dette, dere har nesten ikke sex og du føler deg svært utrygg i forholdet.
Selv om man planlegger at sex ikke skal involvere følelser, så er det lett å få følelser for en man har sex med. Det er derfor et høyt spill. Et åpent seksuelt forhold er etter min erfaring mer en god idé enn mulig å gjennomføre i praksis, fordi en eller begge sliter følelsesmessig med den andres seksuelle handlinger. Det som er tenkt at skal være til inspirasjon blir til ubehag og utrygghet.
Din samboer forsøker nå å endre premissene slik at han kan leve litt med dere begge. Hvis du ikke har det bra med det, men tvert om blir utrygg og føler deg mindre sett i forholdet, da trenger du jo ikke å være i det lenger.
Høres ut som du har brukt tid på å fortelle ham at du ikke trives med dette og at du angrer på at du oppmuntret ham til å møte henne i mai. Hvis han ikke vil endre dette nå, så høres det ut som det blir uutholdelig for deg.
– Toril Hepsø, familieterapeut
Publisert: 2008.10.24 14:42