Spør legen: Ønsker eksen min tilbake

Ønsker eksen min tilbake

Jeg er en kvinne på 31 år. Har et 11 års langt samliv bak meg med mannen jeg fortsatt er så glad i. Sammen har vi en datter på 8 år. Det er ca. 6 måneder siden det ble slutt, og jeg savner ham masse. På denne tiden har jeg hatt mange nedturer. Dette pga. at eksen min og jeg ikke helt har klart å gi slipp på hverandre. Siden det ble slutt har vi jevnlig truffet hverandre, og har hatt sex også. Vi snakker veldig åpent om det som er skjedd, og begge har egentlig lyst til å bli sammen igjen, men vi vil ikke ha det slik vi har hatt det de siste årene sammen.

Det var han som flyttet ut, og var den som sa at det måtte bare bli slutt mellom oss. Jeg kunne jo selvfølgelig ikke gjøre noe annet enn å la han flytte. Det var det siste jeg ville, men jeg visste også at vi hadde slitt så lenge og jeg trivdes egentlig heller ikke. Han klarte ikke å tilfredsstille mine ønsker om hvordan jeg ville ha det. Han følte seg totalt mislykket i forhold til meg. Kanskje jeg hadde for store forventninger til ham.

Jeg har savnet den bekreftelsen fra ham opp gjennom årene, og det synes han også er trasig at han ikke kunne gi meg. Han sier nå at han skulle ønske at han klarte å gi meg det. Oppi alt dette gir han meg komplimenter, sier at han savner meg og har lyst at vi skal bli lykkelige sammen, men så kan han plutselig komme med masse negativt om oss. Det handler som regel om forskjellene mellom oss. Da kan han si så masse at jeg blir helt forvirra på hva det egentlig er han mener.

Han mener at for at forutsetningene skal være der for oss to sammen, må han se forandringer i "forholdet". Jeg har satt ham til veggs et par ganger, og det har ikke vært positivt for ham. Men jeg har vært nødt til det for å kunne få noen svar. Han sier at han trenger tid, og vil ikke buse ut i noe som ikke vi er helt sikker på pga. datteren vår. Dette er jeg enig i, men tiden min begynner å renne ut. Jeg føler at jeg må vite noe snart, og han kan ikke la meg gå på vent lenger.

Ved flere tilfeller har jeg også tatt helt avstand fra ham, men han er den som har ringt meg og plutselig bare kommet på besøk. Noen ganger søndags morgen, når han vet at jeg har vært på byen dagen før. Jeg ringer ham nesten aldri uten at det handler om datteren vår. Grunnen til det er at jeg føler at jeg presser meg på ham.

Forholdet vårt har vært preget av at vi har tatt hverandre for gitt, og bare latt det skure å gå. Vi har ikke vært mye sammen hverken som en familie eller kjærester. Eksen min er en veldig aktiv type. Han har mange hobbyer og venner som ofte ble prioritert mer enn meg og datteren vår. I frihelgene våre, når han har vært sammen med vennene sine, har jeg tenkt at det alltids blir min tur, og nedturen vi har kommer vi over.

Vi har heller ikke vært flinke til å kommunisere på en bra måte. Vi er i bunn og grunn veldig forskjellige, men har også en del likheter og ønsker egentlig å oppnå det samme i fremtiden. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal gripe denne situasjonen an, men jeg vil gjerne ha hjelp. Vi har pratet om å gå til familievernkontoret, og han er heldigvis med på det.

Håper ikke brevet mitt ble veldig rotete, men hele meg er et stort rot for tiden, så det er nok grunnen.

Med vennlig hilsen

–Fortvilet eks.

Toril Hepsø, familieterapeut svarer:

Du forteller meg om et problematisk forhold til din eks, men du stiller meg ikke noe spørsmål og det er vanskelig for meg å vite hva du ønsker at jeg skal kommentere.

Det høres veldig smart ut at dere skal på familievernkontoret sammen. Det høres også ut som du innser at du har vært urimelig med noe i forholdet, slik det fungerte før. Er det disse tingene han ønsker at du skal endre på, må du vel bestemme deg for om du ønsker å jobbe aktivt for å endre på disse sidene ved deg.

På samme måte er det ting i forholdet du har savnet og som du må ønske deg annerledes av ham. Det kan være veldig lurt å gjøre dette til en slags utviklingsprosess hvor dere ser om det er mulig å endre på noe og holde denne kursen over litt tid. Dere trenger vel begge å bli trygge på den andres eventuelle endring.

Jeg tror det er viktig å ha en samsnakket ide om hvordan dere vil ha det. En del par som bryter med hverandre blir værende i en sporadisk seksuell relasjon som kan komme til å vare mye lenger enn partene hadde tenkt, og dermed ødelegge for mulige nye forhold.

– Toril Hepsø, familieterapeut

Publisert: 2008.10.20 11:30

Spør våre fagpersoner

Relaterte spørsmål og svar

Relaterte faktaartikler

Relaterte forum

Søk i spørsmål

Doktor Online har svar på over 50.000 spørsmål. Prøv et søk!