Spør legen: Hva skal jeg gjøre?
Hva skal jeg gjøre?
Hei. Jeg er en mann på 34 år, gift og har ett barn på ett år, samt at vi er på vei med nr. to som kommer ganske snart. Mitt problem er følgende: I helgen hadde noen kamerater arrangert et "forsinket" utdrikningslag for meg. Det hele gikk for såvidt greit for seg, men de skjenket meg relativt mye så jeg var langt ifra edru. De hadde også leid inn stripper som hadde et ti minutters show. Det hele var ganske uskyldig. Jeg syntes imidlertid det var litt pinlig og flaut, men jeg gjorde ikke noe ut av det.
Da jeg fortalte dette til min kone når jeg kom hjem ble hun helt forferdet over at jeg ikke reiste meg og gikk fra seansen. At jeg som voksen barnefar kunne finne på å overvære dette var helt uakseptabelt og moralsk forkastelig. Nå nekter hun å prate med meg og se meg, og mener at jeg er motbydelig, kvalm og umoralsk. Nå vil hun at jeg flytter ut noen dager og orker ikke å se meg. De siste dagene har vært helt forferdelige... og dette på grunn av at jeg ikke reiste meg og gikk fra strippeseansen.
Hva skal jeg gjøre? Har jeg virkelig gjort noe som er så forferdelig, eller er reaksjonen overdrevet?
–fortvilad
Toril Hepsø, familieterapeut svarer:
Det er vel først og fremst dine venner som har gjort noe veldig ugjennomtenkt i forhold til deg.
Det er veldig forståelig at du blir værende gjennon strippingen, både fordi det er et arrangement for deg og fordi du er ganske full.
Det er veldig forståelig at din kjæreste reagerer kraftig. Hun er høygravid og trenger deg mentalt tilstede for familien og seg selv.
Kan ikke en av kompisene dine som bestilite og betalte stripper skrive en mail til din samboer og ta på seg skylda? Si at det var et overtramp og at de ikke tenkte på henne. At de prøver å "frifinne" deg.
Det at du fortalte kjæresten din det og ikke forsøkte å skjule det høres positivt ut.
At hun vil at du skal flytte ut høres drastisk ut. Viktig at du forstår hennes følelser og tar imot dem uten å argumentere tilbake. Hun trenger vel å oppleve at du elsker henne og at du i ettertid angrer på at du ble gjennom strippingen. Poenget er vel at du aldri ville risikert forholdet med henne for 10 minutter stripping. Utfordringen din er å få henne til å høre deg si det og ta det inn, så hun kan bli tryggere i forholdet.
– Toril Hepsø, familieterapeut
Publisert: 2008.10.17 10:37