Spør legen: Hun vil flytte ut for en periode
Hun vil flytte ut for en periode
Hei. Vi er et gift par i midten av tredveårene og med en 3 år gammel datter, som sliter sterkt med forholdet. Vi har vært sammen i 10 år, vært gift i 5. Familieforøkelse og mangel på nære støttespillere rundt oss (geografiske årsaker) har gjort at belastningen på mor spesielt har blitt meget stor. Nattesøvnen er den største plagen; hun har nesten ikke hatt en sammenhengene natts søvn på 3 år.
At dette har vært og er energikrevende, er det liten tvil om. Hun (vi) har ikke hatt krefter til å pleie forholdet tilstrekkelig, og hun har mistet de sterke følesene for meg som hun en gang hadde. Løsningen hun ønsker, og som hun ser som eneste utvei, er å flytte for seg selv for å se om hun vil få tilbake det savnet og de følelsene hun hadde. Vi vil dele omsorgen for barnet likt, slik at hun vil få god anledning til å "slappe av" i perioden uten barn.
Jeg tar dette svært tungt og er svært overrasket da vi for kort tid siden snakket om flytting til annen by og flere barn. Jeg oppfatter at hun ikke er "seg selv" basert på at hun viser personlighetstrekk (glemsomhet, kyniskhet, likegyldighet) som åpenbart ikke er slik hun egentlig er. Kan dette skyldes søvnmangel over lang tid? Hva er sannsynligheten for at hun vil finne tilbake til sine gamle følelser når hun får hvile (umulig å svare på...)? Hvilke muligheter har jeg for å få tatt ut sykemelding en kort periode; jeg føler ikke jeg er istand til å skjøtte jobben min med det følelsmessige kaoset jeg opplever og er dermed redd for min mentale helse dersom jeg ikke får litt pusterom sammen med min nærmeste familie? Hvilke generelle råd har du å gi meg/oss i denne situasjonen, spesielt med å finne tilbake til det vi hadde?
–oooooooooooo
Toril Hepsø, familieterapeut svarer:
Skjønner at du synes dette er veldig vanskelig. Du har endel spørsmål og som du selv sier er det umulig å svare sikkert på disse, men jeg vil gjerne kommentere dem på generell basis.
Ja, man kan miste følelser for kjæresten og endre seg drastisk som person pga. søvnmangel. 3 år er veldig lang tid uten nevneverdig avlastning. Vi er som mennesker avhengig av tilstrekkelig søvn for å fungere bra mentalt.
Det er umidlertid vanskelig å si om følelsene for deg vil komme tilbake hvis hun får hvilt seg ut og sovet godt over litt tid. For noen er følelsene borte for alltid, for andre kan de komme tilbake i takt med overskudd og balanse.
Din kone trenger akutt avlastning om natten. I akutte faser av et mulig samlivsbrudd bruker leger å være behjelpelige med kortvarige sykemeldinger.
Jeg råder deg til å "beordre" henne til å sove fra i natt. At hun sover slik at hun ikke hører deres datter hvis hun våkner. Hun kan bruke "sov i ro" i ørene for å stenge verden ute og ta vare på seg selv. Du må trygge henne på at du klarer å roe datteren deres alene.
Hvis ikke datteren deres har en sykdom eller spesielle plager som gjør at hun våkner om natten, høres det viktig ut å oppsøke hjelp for hennes søvnvansker. Endel helsestasjoner kan hjelpe med dette. Gå sammen dit for å få noen råd som dere i fellesskap bestemmer dere for å følge. Man kan forvente at en 3-åring skal sove natten gjennom.
Det viktigste du kan gjøre er å lette trykket for henne ved å ta over natten en periode. Da viser du henne samtidig at du bryr deg og at du er glad i henne. Hun kan ha følt seg alene i forholdet lenge, siden hun har vært ganske alene om nattevåk.
Hvis hun har kommet så langt at hun virkelig har bestemt seg for å flytte er det best at du respekterer det. Samtidig er det veldig viktig at du ikke bebreider henne og blir sur og tverr. I stedet må du faktisk si noe om hvor mye hun betyr for deg og at du virkelig vil ta del i barneoppdragelse og nattevåk på en annen måte enn før, hvis hun blir.
– Toril Hepsø, familieterapeut
Publisert: 2008.09.22 09:38
Siste 50 spørsmål og svar
- Ingen følelser for ham jeg skal gifte meg med
- Min mann er forelsket i en kollega
- Eksen kommer og går som før
- Hun vil forlate meg...
- Orker ikke flere avvisninger
- Problemer med alkohol
- Vet ikke hva jeg vil
- Han ble en annen...
- Mine, dine og våre barn
- Angrer på samlivsbrudd
- Han er notorisk utro
- Jeg orker snart ikke mer...
- Nages av tanker om hennes seksuelle fortid
- Gift med alkoholiker
- Han tar ikke initiativ til sex
- Hvordan skal jeg få henne til å bli?
- Skal jeg satse på denne eldre mannen?
- Forelskelsen er over - er det da håp for oss?
- Eks. og ny kjæreste, valgets kval
- Samliv og psykisk helse
- Hvordan får jeg ham tilbake?
- Takle brutt samværsavtale
- Samvittighetsnag av å forlate min kone
- Problemer med barnas mor
- Samboer lever sitt eget liv
- Vil ikke være sjalu..
- Samlivsbrudd og sorg, hvordan komme videre?
- Tror min sjalusi har gjort henne kald
- Er jeg for kravstor?
- Konflikt steforelder og barn
- Min mann kommer ikke over min utroskap
- Utroskap/han vil ikke fortsette ekteskapet
- Vil han forlate henne for meg?
- Vi er tre i forholdet
- Lyving i samboerforhold
- Han er ikke klar for barn, enda...
- Sterilisert mann uten sexlyst
- Kommunikasjon i parforhold
- Frustrert over kona - trenger råd
- Delikate problemer: hva er "rent nok"?
- Hvordan redde ekteskapet?
- Utroskap
- Best uten ham?
- Skilsmisse og deling av barn
- Vanskelig samarbeid
- Ferie uten barn?
- Døende forhold - ubalanse i forventninger og behov
- Er løgn og bedrag normalt?
- Problemer i parforholdet
- Pause i forholdet