Spør legen: Dårlig forhold etter fødsel

Dårlig forhold etter fødsel

Hei! Jeg er en mann på 29 år, som nettopp har blitt far til ei nydelig jente på 3 måneder. Har vært i parforholdet i ca. 1,5 år nå. Samlivet har fungert bra før barnet kom til verden. Nå går det knapt en dag utenom at det skjer noe i forbindelse med misnøye, uenighet og krangling. Jeg føler selv jeg har stor tålmodighet, men denne settes stadig på prøve.

Omtrent hver dag finner samboeren min noe å sette fingeren på. Hun klager nesten hele tiden på hva jeg gjør/ikke gjør og hvordan jeg gjør det. Jeg prøver å få endene til å møtes, men det virker håpløst. Hun har voldsomme humørsvingninger som er slitsomme. Dette gjør at jeg går i spenning om hvilken tilstand hun er i hver dag når jeg er på tur hjem fra jobb. Spesielt skjeller hun meg ut dersom barnet har vært mere sutrete og grinete en vanlig.

I tillegg har det også blitt stopp i sexlivet. Vi har snakket sammen når det gjelder dette, og hun sier at hun har mistet fullstendig lysten. Hun sier at hun er misfornøyd med seg selv og har 0 overskudd. Dette skjønner jeg forsåvidt, og jeg har aldri presset henne. Jeg er ganske sikker på at dersom det ikke skjer endringer/forbedringer etter hvert, så kommer forholdet til å ryke. Man kan jo ikke ha det sånn, og spesielt ikke når barnet vokser til.

Jeg vet det finnes samlivskurs for nybakte foreldre. Vi hadde dessverre ikke mulighet til å delta på den kommunale ordningen som er gratis nå sist. Disse arrangeres vel neste gang til høsten såvidt jeg vet. Jeg føler kanskje at dette blir for lenge å vente. Finnes det noen private instanser som kan benyttes? Hvilke anbefales, og hvordan er prisene.

–bekymret_mann29

Toril Hepsø, familieterapeut svarer:

De fleste par opplever store endringer etter at første barn er født. Babyen krever oppmerksomhet 24 timer i døgnet, og det stilles store krav til omstilling hos begge foreldrene. Dette går seg gjerne til, men kan kjennes uoverkommelig den aller første tiden.

Det kurset du nevner for førstegangsfødende par er skreddersydd for denne problematikken. Synd dere ikke fikk dratt nå. Jeg vet ikke om noe lignende opplegg i privat regi. Det høres ut som om problemene deres er såpass omfattende og akutte at jeg vil råde dere til å ta kontakt med familievernkontoret dere hører til. Det er et gratis tilbud og terapeutene der har kompetanse til å hjelpe dere.

Fint at du innser at dere trenger hjelp utenfra, det kan lette hverdagen til dere alle tre.

– Toril Hepsø, familieterapeut

Publisert: 2008.02.29 15:22