PARENT_SINGLE

Spør legen: Ingen følelser for ham jeg skal gifte meg med

Ingen følelser for ham jeg skal gifte meg med

Hei. Jeg og kjæresten min har vært sammen i over 6 år. Til sommeren skal vi etter planen gifte oss. Vi blir sett på som et "perfekt" par, har mange felles interesser og har det gøy sammen. I sommer fridde han og etter det har forholdet blitt dårligere.

Jeg er fra en familie hvor det å vise følelser er helt greit, mens han har problemer med å snakke om ting. Jeg opplever ofte at vi har et kommunikasjonsproblem som gjør at jeg ikke føler vi kommer nære hverandre. Jeg har tatt det opp flere ganger og han jobber med saken. Når vi har sex føler jeg ingenting lenger - uansett hva han gjør har jeg ikke lyst på han lenger og synes sexen er kjedelig.

I høst har jeg møtt en mann som jeg kommuniserer veldig bra med og som jeg har blitt veldig betatt av. Jeg har vært utro med ham flere ganger og sexen er helt fantastisk (har ikke fortalt noe om dette til kjæresten min). Vi passer utrolig bra sammen, både i og utenfor sengen, og jeg har sett de tingene jeg har savnet i forholdet til kjæresten min på en helt ny måte og de har kommet klarere frem.

Plutselig føler jeg ingenting for kjæresten min lenger - og det føles forferdelig! Han er en utrolig fin gutt og kommer bra overens med familien og vennene mine, men det eneste jeg føler er at jeg er lei meg fordi forholdet vårt har gått i en helt feil retning og jeg får helt vondt i magen av å tenke på at vi skal gifte oss! Jeg tror ikke det er følelsene til han andre som gjør det, mer at jeg har sett ting i et klarer lys enn før. Jeg er den sterke i foholdet og føler mange ganger at han er som et lite barn, mens jeg trenger en mann å diskutere med. Vi har begge høy utdannelse og bra jobber og er i grunn er bra match, men jeg kjeder meg og føler at ting har gått for langt og at det mer er blitt et vennskap enn lidenskap og kjæresteforhold.

Jeg vet at en fremtid med ham er et bra valg, men med han andre har jeg sett hvordan ting kan være og vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre!

–Tristoglei

Toril Hepsø, familieterapeut svarer:

Når det blir snakk om giftemål i et forhold er det viktig og forståelig at partene evaluerer enda mer ærlig og langsiktig tilstanden i forholdet. Det er bra at du har satt i gang en slik prosess i forkant og bra du tør å være ærlig nå - at du savner en del ting i forholdet.

Jeg synes imidlertid det virker som du er forelsket i denne andre og da er det helt naturlig at du finner kjæresten din uspennende seksuelt, at du kjeder deg og at du ser hans begrensninger. Forelskelsen gjør at alt med den nye virker mye bedre enn med den gamle, derfor er du ikke helt nøytral når du bedømmer noen av dem akkurat nå.

Jeg vil råde deg til å ta et valg: Du kan utforske forholdet videre til den nye, men da må du bryte forholdet til kjæresten din. Det er ikke bra for dere at forholdet er hemmelig og at du har et forhold til to menn akkurat nå. Det andre alternativet er å fortelle din kjæreste at du har viklet deg inn i følelser for en annen, men at du jobbe deg ut av det sammen med ham. Dette kan bli en ny start for dere, hvor det å snakke sammen presser seg frem og kan bli en del av forholdet deres.

Jeg tror at det aller verste du kan gjøre, er å fortsette som nå.

– Toril Hepsø, familieterapeut

Publisert: 2007.12.31 12:22

Spør våre fagpersoner

Relaterte spørsmål og svar

Relaterte faktaartikler

Relaterte forum

Søk i spørsmål

Doktor Online har svar på over 50.000 spørsmål. Prøv et søk!