PARENT_SINGLE

Spør legen: Eksen kommer og går som før

Eksen kommer og går som før

Hei! For to år siden flyttet samboeren min ut. Gang på gang opplever jeg at eksen går inn i leiligheten - seinest i morges: ringte på døren, men før noen fikk åpnet gikk eksen rett inn. Jeg jobber skift og er til stadighet plaget med at eksen kommer her når jeg er borte fra hjemmet. Hvordan kan jeg få en løsning på problemet uten å måtte trekke barna for mye inn i dette?

For ordens skyld: barna bor hos meg.

mvh

–STILLE FORTVILET

Toril Hepsø, familieterapeut svarer:

Det er gjerne uvant rett etter et brudd et man ikke lenger kan gå rett inn i tidligere felles bolig. Dette er noe alle må vende seg til å respektere hvis man ikke lager avtale om noe annet. Sannsynligvis har du sagt til henne mange ganger gjennom disse to årene at du ikke vil at hun skal gå rett inn, men hun gjør det likevel? Det er lett for meg å tenke at det har noe med krangel om barna og samvær med barna og gjøre? Har det det, bør du få time til dere på en familiekontor for å snakke om samvær på en måte som du tenker er bra for dere.

Ellers ser jeg ingen annen utvei enn å låse døra eller skifte lås hvis hun har nøkkel. Du kan også si til henne at dette egentlig er en politisak, men at du håper hun slutter med det, så du slipper å blande politiet inn. Høres ut som hun har et budskap med det - prøv å få tak i det først. Kanskje kan du føye henne i det hun ønsker, kanskje ikke. Hun har ingen rett til å komme inn til deg hvis du ikke har avtalt det, ingen av barna har avtalt det eller du ikke ønsker det.

– Toril Hepsø, familieterapeut

Publisert: 2007.12.21 09:40

Spør våre fagpersoner

Relaterte spørsmål og svar

Relaterte faktaartikler

Relaterte forum

Søk i spørsmål

Doktor Online har svar på over 50.000 spørsmål. Prøv et søk!