Spør legen: Tror min sjalusi har gjort henne kald

Tror min sjalusi har gjort henne kald

Jeg og min kjæreste har vært sammen i litt over ett år. Etter hvert flyttet vi sammen og har 2 barn hos oss fra hennes tidligere ekteskap. Det 3. barnet bor hos faren.

I den senere tid har jeg blitt veldig sjalu og blir masete og kontrollerende. Jeg har ingen grunn til dette, jeg elsker henne utrolig mye. På den andre siden så har eks-mannen hennes vært slik i 12 år. Og igår falt bomba. Hun er ikke forelsket i meg lenger, bare glad i meg. Hun har de siste ukene vært plaget av hodepine og vond mage og sier det var akkurat slik før hun skilte lag med eks-mannen. Hun er helt innesluttet og jeg er redd jeg har mistet henne for alltid.

Er hun ikke forelsket i meg lenger eller er det noe som stikker dypere? Alt har jo vært bra hittil, bortsett fra at eks-mannen elsker å gjøre livet hennes surt. Jeg vet at jeg har en del av skylden her, men vil gjerne tro at min del kan repareres over tid.

Trenger hjelp og råd. Vil ikke miste henne.

–deprimert76

Toril Hepsø, familieterapeut svarer:

Når følelser blir borte handler det veldig ofte om belastning i forholdet over litt tid. Det er veldig bra at du ser på deg selv og finner ut hva du kan ha bidratt med som har vært med på å ødelegge hennes følelser for deg.

Du skriver at du den senere tid har vært sjalu, masete og kontrollerende. Du må så raskt som mulig fortelle henne at du innser dette, at du angrer på det og at du vil endre deg. Dere har jo ikke vært sammen så lenge, du har ikke vist disse sidene i lang tid, og da kan det være letter å gjøre en helomvending.

Hun har hatt det veldig vondt og trukket seg helt tilbake, så du kan ikke forvente at hun snur etter en samtale. Det kan også skrive et godt gammeldags kjærlighetsbrev, hvor du også skriver noe om det du innser du har gjort galt. Du må vise tydelig at du elsker henne og at du forstår hva som har blitt helt feil for henne. Selv om det virker nytteløst, kan det gradvis gjøre at hun åpner opp og lar det gode du nå bidrar med, gi næring til følelsene for deg.

Vis også endringen tydelig i måten din å være på overfor barna hennes.

– Toril Hepsø, familieterapeut

Publisert: 2007.09.28 08:40

Spør våre fagpersoner

Relaterte spørsmål og svar

Relaterte faktaartikler

Relaterte forum

Søk i spørsmål

Doktor Online har svar på over 50.000 spørsmål. Prøv et søk!