Spør legen: Vil han forlate henne for meg?
Vil han forlate henne for meg?
I april i år innledet jeg et forhold med en kollega. Han har en samboer og et barn som nå er 6 mnd. Før vi innledet forholdet hadde jeg rene kryssforhøret av mannen. Jeg ga sterkt uttrykk for at jeg ønsker meg et seriøst forhold, at jeg ikke var ute etter å være elskerinne over lang tid. Jeg er 34 år og drømmer om mann og barn, og har endelig jobbet meg gjennom en forferdelig kjærlighetssorg som jeg trodde skulle ta livet av meg. Han fortalte han ville forlate samboeren sin, men at det var altfor tidlig å gjøre dette nå som jenta er så liten. Han kan ikke ha omsorg for henne nå annenhver helg pga. ammingen og at samboeren trenger ham veldig.
Han og samboeren har vært til rådgiving for sine problemer men til ingen nytte. Graviditeten var heller ikke planlagt. Problemene deres startet lenge før barnet kom. De krangler mye. Jeg forstår at det er vanskelig for han å fortelle nøyaktig når han vil gå. Da vi møttes sist sa jeg at jeg kan vente på ham til over jul og at han må bestemme seg for om han vil ha meg inn eller ut av livet sitt. At jeg ikke er noe leketøy. Jeg tror ikke han tok meg veldig alvorlig. Da jeg spurte om han trodde vi ville dra på ferie sammen til neste år var han veldig vag. Det kunne han ikke vite, og han vil ordne opp med sin samboer på en ryddig måte slik at han kan samarbeide med henne om datteren når den tid kommer.
Han syns jeg er altfor seriøs og vil jeg skal ta litt lettere på dette. Han fleiper veldig og tuller om temaet og blir tydelig ukomfortabel når jeg bringer det på bane. Nå er han på ferie og vi skal ikke ha kontakt på noen uker. Jeg fikk aldri noe direkte svar av han, men sendte melding før han dro og gjentok at han må tenke seriøst over intensjonen med forholdet vårt og at jeg gjerne venter men vil vite hvor lenge og at han mener alvor. Jeg kan godt strekke meg lengre enn til over jul, men en ny sommer er helt uaktuelt. Jeg trenger bare vite at jeg ikke venter forgjeves!
Hva kan jeg kreve av han, hva kan jeg forvente? Er det lettere for en mor om far flytter ut når barnet er halvannet år enn når barnet er ett år? De siste 6 månedene er fryktelig lenge for meg. Det store spørsmålet mitt er vel egentlig "Will he really leave her for me?"
–elskerinne
Solveig Vennesland, Familierådgiver svarer:
Hei! Nei, slik du beskriver historien din, er det lite som får meg til å tro på denne mannen annet enn som elsker for deg. Han vil som så mange andre ha både i pose og sekk. Og slike menn gjør hva det skal være for å holde elskerinnen på limpinnen. Jeg har rett og slett lyst til å advare deg mot slike dobbeltmenn. Hadde han hatt seriøse tanker med forholdet til deg, og snakket sant om avviklingen av det faste hjemme, da hadde han nok strukket seg mye lenger enn hva du ser han gjør overfor deg til nå. Han er nok bundet både til barnet sitt og til barnets mor, kanskje mer enn han innser selv. Beklager jeg tror ikke på slike menn!
– Solveig Vennesland, Familierådgiver
Publisert: 2007.07.28 20:42