Spør legen: Lyving i samboerforhold

Lyving i samboerforhold

Hei, Har et spørsmål om hva du synes om dette, Jeg har samboer som jeg har kjent fra år 2000, vi hadde et lite opphold i 2005 og da ble hun kjent med en gift mann som hun har holdt kontakten med hele tiden etterpå. Jeg fant ut at de skriver diverse grunnet en utskrift som ble liggende: følgende tekst fra ham kan siteres:

"Jeg er veldig glad i deg, og jeg mener det. Vi har hatt det veldig fint sammen, og jeg føler meg vel når vi har truffet hverandre."

Hun innrømmer nå at hun har han kun som en venn som hun kan rådføre seg med, han er gift, men min samboer er hardnakket på det at han kun er venn og diskusjonspartner. Problemet var at hun aldri kunne innrømme dette før beviset var der. Dette fordi hun mente at jeg ville bli sint. Hun hevder også at de har en fleipetone som kanskje en weekendtur til høsten osv. Sier dette er bare "ironi" og at de aldri ville gjort dette fordi de begge har det godt med parntnerne sine.

Jeg har ikke noe imot at min samboer har guttevenner, men jeg synes det er veldig dumt at hun ikke kan fortelle sannheter. Jeg har spurt om ikke jeg kan få hilse på ham, og det har hun ikke noe imot.

PS. hun har kjent ham i snart 4 år, men er ganske hardnakket på at det er meg hun vil leve med osv., og derfor kjøpte vi ny bolig sammen i vinter. Hva mener du om noe slikt?

–nidelvene

Solveig Vennesland, Familierådgiver svarer:

Hei! Jeg synes det er gode grunner til at du lure på hva samboeren din holder på med bak din rygg. Slik du beskriver saken virker det på meg som om hun liker å tirre deg litt og prøve hvor langt hun kan dra strikken. Det mange ikke forstår er at slike "vennskapelige" kontakter utenfor den faste partnerens innsyn skaper mye mer uro enn hva bra er. Når man lurer på om partneren er nesten utro, da blir det noe galt i tillitsforholdet.

Jeg deler ikke oppfatningen om at det er helt ok å ha "venner" man nesten flirter med og betror seg til, når man er i et fast parforhold. Det skal ikke mye til før det sårer og gjør vondt. Ønsker din partner å skremme deg og på sikt forlate deg, ja da har hun vel fortalt hvor landet ligger. Det stemmer vel ikke helt med det hun sier til deg, at det er deg hun vil ha leve sammen med. Solveig

– Solveig Vennesland, Familierådgiver

Publisert: 2007.07.28 20:27