Spør legen: Skilsmisse og deling av barn

Skilsmisse og deling av barn

Nå har det seg slik at min mann og jeg skal skilles. I utgangspunktet har vi tenkt å ha delt omsorg 50/50 for barnet vårt på 4,5 år. Til nå har vi bodd på hans hjemsted som er ca 4 mil fra mitt. Når vi skilles kunne jeg tenkt meg å flytte tilbake til mitt hjemsted der jeg har min familie og venner og da med mitt barn. Ser da at det kan bli vanskelig med delt omsorg ( til og fra barnehage, senere skole) Min mann sier han ikke vil at barnet skal flytte og vil gjøre alt for at dette ikke skal skje. Har han retten på si side, og får da hovedomsorgen? Vil nødig dra dette til retten/dommer, men er det ennå slik at kvinnen stiller sterkere enn mannen når det gjelder hovedomsorg?

–ja, hva gjør man

Solveig Vennesland, Familierådgiver svarer:

I utgangspunktet stiller foreldrene likt. Men i praksis bor langt de fleste barn sammen med sin mor. Jeg tror barn har like godt av å være sammen med mor som far. Delt omsorg er bra, mener jeg. Men forutsetningen er at dere to foreldre bor i nærheten av hverandre, og ikke minst at dere samarbeider om barnet.

Å bo 4 mil fra hverandre er nok i lengste laget. Barnet må få to lekekameratflokker å forholde seg til, og to nærmiljøer.

Prøv å møtes på halvveien. Og ikke ta det raskt til retten, da blir det straks motparter. Prøv å finne ut av dette i fellesskapet for barnets skyld!

– Solveig Vennesland, Familierådgiver

Publisert: 2007.06.01 17:16