Spør legen: Vanskelig samarbeid

Vanskelig samarbeid

Hei! Min eksamann og jeg deler et barn på 5 1/2 år. Jeg har den daglige omsorgen og det har jeg hatt siden bruddet. Videre har jeg etablert meg på nytt; datter på 1 år og en samboer. For to år siden flyttet vi til Horten og faren bor fremdeles i Oslo. Stort sett går samarbeidet greit¨, men hver gang vi skal avtale nye ting( ferier, endring på samvær osv) oppstår det problemer. Jeg er veldig tilhenger av familiekontor, slik at konfliktene skal bli minst mulig, men det har han ikke vært særlig villig til. Når han ikke får det som han ønsker, tyr han ofte til trusler om omsorgsovertagelse og drar opp "gamle synder" fra mange år tilbake. Det beste triumfkortet han har, var at jeg slet med angst en periode etter bruddet og at han stilte opp en del i forbindelse med det. Jeg anser meg selv som fornuftig og lider jo ikke av angst( som jeg tror var stressrelatert) i dag. Hvor sannsynlig er det at han vil vinne frem med slike påstander i en evt rettsak om omsorg? Fram til nå har jeg nemlig latt meg styre litt av hans hersketeknikker og ikke " turt" annet- det får jo litt konsekvenser i forhold til min nye samboer som bare blir kjørt over i alle saker. Et langt innlegg, men vi føler oss i en presset situasjon, der trusler om rettsak og gammel angst brukes som ammunisjon i konflikter. Må legge til at det er vi som står for 75 % av kjøring/henting og hun er i Oslo fra torsdag til søndag annenhver uke. Takknemlig for svar

–Anonym bruker

Solveig Vennesland, Familierådgiver svarer:

Hei! Det høres ut til at du er en ansvarlig og reflektert mor som støtter så god du kan opp om samarbeidet med brnets far. Trusler om rettssak er ikke uvanlig å fremsette når man ellers ikke vet hvordan man skal få sitt syn gjennom. Så vidt jeg oppfatter din sak, for å bruke det uttrykket, vil han neppe kunne få gjennomslag for angst som du hadde for flere år siden, knyttet til stress. Å skremme med psykiske plager er en stygg hersketeknikk. Det synes jeg sier mer om barnets far enn deg.

Når det blir tvist om omsorgen for barnet, legges det til grunn hva som er barnets beste. Det legges vekt på hvor barnet er knyttet til, familie- og andre støttepersoner, barnehagetilhørighet osv. At du har fått ny samboer vil ikke uten videre bli lagt til grunn for å flytte barnet, selv om faren truer med det.

Ikke la deg styre av hans knep mot deg. Vær åpen, tydelig og realistisk. Da står du mest støtt.

Lykke til!

– Solveig Vennesland, Familierådgiver

Publisert: 2007.06.01 17:12