Spør legen: Gift bifil mann

Gift bifil mann

Hei! Jeg er en gift mann på 47 år - har vært gift i 18 år og har to tenårings- barn. Jeg har nettopp fortalt min kone at jeg er bifil, noe hun tar vældig tungt. Jeg visste at jeg tente på gutter når jeg var i tenårene, men når jeg ble litt eldre og ble gift så har jeg ikke hatt slike tanker og følelser. Dei siste 10 årene har slike tanker og følelser dukket opp med ulike mellomrom uten at det har bydd på noen problemer. Nå i den senere tid har jeg tenkt ofte på dette og jeg har vært endel inne på chattesider på internet og chattet med ulike menn, men har klart å kontrollere meg og har ikke truffet noen ennå, men jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å kontrollere det. Derfor valgte jeg å fortelle dette til min kone nå. Så mitt spørsmår er : Er det andre i samme situasjon som klarer å leve med dette sammen med sin kone og hva kan jeg og min kone gjøre for at vi skal finne ut av det?

–cat65

Solveig Vennesland, Familierådgiver svarer:

Hei! Min erfaring er at jo lengre man har vært i et fast forhold, desto mer alvorlig er det å avslutte det. Jeg synes du er ærlig og klok som først går til din kone og forteller om din seksuelle frustrasjon, før du gjør noe bak hennes rygg. I liknende saker somo du skisserer dere står oppe i, har jeg foreslått flere samtaler om saken med en famileterapeut som 3.person. For her er det mange problemstillinger som må tas opp på bordet. Både du og din kone har hver deres fortvilelse og sorg, antar jeg. Og barna likeså. Kanhende dere trenger både å snakke i fellesskap og hver for dere.

Åpenhet om saken er nr 1. Dernest tydelighet, forklar ditt budskap så åpent du klarer. Jo mer ærlig og rett frem dere klarer å snakke sammen i familien, jo lettere får dere det etterpå, enten løsningen blir slik eller slik.

Ved et eventuelt brudd må dere fortsatt ha med hverandre å gjøre, i alle fall som foreldre.

Familiekontorene rundt om i landet kan du kontakte direkte selv, de er gratis. Privatpraktiserende familieterapeuter kan du også ringe direkte til selv, men her må du betale.

– Solveig Vennesland, Familierådgiver

Publisert: 2007.04.25 21:36