Spør legen: Utro - igjen!
Utro - igjen!
Min mann var utro for 2 1/2 år siden - vi kom oss halt-om-halt igjennom den tiden med hjelp av familierådgiver bl.a. Har hatt vansker med å stole på han etter det. Nå har det skjedd igjen, for 1 uke siden var han på byen, kom hjem halv seks og husket ikke hva og hvor han hadde vært. I går tikket det inn en sms sent på natt, og det var Neket fra fortiden som sendte. Etter mye press og tårer, kom innrømmelsen at jo - han hadde vært hos henne igjen. Men som sist, gråt han og ville overhode ikke flytte fra meg og ungene våre på 8 og 10, han ville ikke skilles. Det er meg han vil ha - også denne gangen. Men hva i huleste gjør jeg? Kommer jeg noen gang til å stole på ham igjen? Jeg går snart i oppløsning. Klarer ikke mer. Hjelp!
–Nida
Solveig Vennesland, Familierådgiver svarer:
Hei!
Det er ikke lett å leve med en som er utro flere ganger. Ikke rart du er fortvilet og usikker. Tilliten til ham har vel sunket enda lenger ned nå enn etter forrige gang, og din egen selvtillit er sikkert også frynsete for tiden.
Du har to muligheter, slik jeg ser det. Enten å forsøke å gjenreise forholdet og tilliten til ham , eller å hive ham ut.
Det siste er brutalt og antakelig ikke det som først faller deg inn. Siden jeg ikke kjenner deg, vet jeg ikke hvor klar du er for et brudd. Det du sier er at i alle fall han ikke er klar for det. Og det går nok inn på deg. Med felles barn og familie taler mye for å forsøke på nytt å løse problemet og bli, leser jeg deg rett..
Kanskje dere skulle oppsøke en parterapeut og løfte saken enda mer opp i alvoret. Jeg vet ikke hvor motivert dere er for det?
Hva er det som gjør at mannen din faller gang på gang i andres armer?
Skranter forholdet deres på hjemmebane? Er han notorisk utro? Mange utro jeg snakker med, sier at det bare blir sånn, de har så stor appetitt på sex og kropp og klarer ikke å holde seg i skinnet, når de har drukket. Slike spørsmål må dere snakke om, og andre saker som gjelder samspillet dere i mellom og hva dere savner og lengter etter.
Ikke gi deg og la utroskapen falle til ro under teppet før du selv er rolig for en løsning du kan gå for. Ikke la deg kneble av forsikringer som du ikke tror på. Det er viktig med husefred, men ikke for å dekke over bomber som spretter opp ved neste korsvei.
– Solveig Vennesland, Familierådgiver
Publisert: 2006.03.27 11:18