Spør legen: Onani med bismak....
Onani med bismak....
Hei, jeg er en kvinne i slutten av 30 årene og har vært gift i 5 år, vi har to deilig barn sammen. De er enda ganske små 2. og 4 og sexlivet har vært så som så de siste årene av naturlige årsaker. Det har nok vært mest min mann som ikke har hatt den store lysten, så det blir jo til at man avhjelper seg selv innimellom. Noe jeg gjorde igår, og fikk altså en så sur kommentar slengt i ansiktet i dag før han gikk -. " de mastruberingshylene kan du dempe neste gang"..... og jeg var ikke spesielt høylytt igår, men tenkte også i mitt stille sinn at det sikkert kanskje hisset han litt opp hvis han hørte meg... men altså gikk det helt feil. Nå sitter jeg her med dårlig samvittighet - bør jeg ha det? Har jeg tråkket på noe hos han som gjøre at han føler seg til overs - utilstrekkelig så var det jo overhode ikke meningen, og nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre når han kommer hjem i ettermiddag...Min mann er 6 år eldre enn meg, om det skulle ha noen betydning
–småfortvilet i dag
Solveig Vennesland, Familierådgiver svarer:
Hei!
Du behøver ikke ha dårlig samvittighet. Etter mitt skjønn har du ikke gjort noe feil, og at du har gitt fra deg koselyder og litt stønning, er heller ikke feil, bare naturlig. Men at det satt følelsene i sving hos partneren, om enn ikke de seksuelle, er nok også rimelig.
Hva mannen din reagerte på er im imidlertid ikke godt å si før han forteller det selv. Det kan være en blanding av misunnelse, at han synes du er selvstendig, og ikke minst et hint om at du trenger sex. Kanskje han trodde du ikke var interesssert i det lenger? Han har muligens bebreidet seg selv, og at han ikke tar initiativet sammen med deg.
Uansett foreslår jeg at du bruker anledningen til å snakke litt med mannen din om sexlyst og følelser. Ta det positivt, ikke anklag og angrip, heller ikke trenger du å forsvare deg. Forsøk å si hva du ønsker mer av når det gjelder nærhet og sex, sammen med mannen din, og at ikke glem å si at det er sunt å onanere. Snakk om hvordan dere kan ordne dere, fri for barn, slik at sexlivet kan få liv i seg igjen. Sex gir overskudd!!
Mange har ikke språk for å snakke om intimitet og sex. Jeg tror det løfter samlivet når par klarer å prate om sex som dere prater om andre forhold i samspillet deres. BAre et tips.
Lykke til!
– Solveig Vennesland, Familierådgiver
Publisert: 2006.02.08 08:46