Spør legen: Hvordan få eksen tilbake...
Hvordan få eksen tilbake...
Hei, xn og jeg var sammen i 4 år(førstekjærligheten) fram til for 3 år siden.... da var det alle de små bagatellene som irriterte oss og att jeg var litt for mye ute og lange sene nachspiel, som gikk for mye inn på henne, så vi fant ut att det var best å ta en pause som ble til att det ble slutt.... etter dette har jeg prøvd å komme meg videre, men kommer ikke så langt... føler jeg har satt standarden med henne som ingen andre jenter når opp til... har prøvd en god del ganger... det siste halve året har vi fått litt bedere kontakt med å være sammen i helgene på fest blant annet hvor begge to er like flinke til å flørte litt forsiktig, mange av kameratene mine har oxo merket att det er ett eller annet der enda... en annen ting er att både foreldrene til xen og søster med type savner meg i familien, og det gjør ikke ting så mye enklere for meg å sitte å se på... akkurat nå er hun sammen med en kjedelig fyr, men jeg klarer ikke bare se på hun forstetter livet sammen med en annen... det vi to som er ment to be føler jeg...
hva gjør jeg for å få henne tilbake....?
mvh savn
–SAVN24
Solveig Vennesland, Familierådgiver svarer:
Hei!
Du har tydeligvis vokst selv på bruddet med eksen din for 4 år siden. Det er sant at vi ikke vet hva vi hadde før vi forlot det.
Jeg synes ellers du gjør rett når du tar kontakt med henne igjen for å snuse på muligheten for gjenforening. Problemet er bare at hun for tiden er opptatt. Selv om du synes typen hennes er kjedelig, kan hun og andre mene noe annet.
Hvis du virkelig vil vise henne respekt, råder jeg deg til å ligge unna henne så lenge hun har kjæreste. Si fra til henne at du ikke vil blande kortene, men at det i tilfelle må være hun som vil komme deg i møte. For du vil jo, og er forså viddt klar.
Respekt er mye mer viktig i samliv enn de fleste tenker seg. Hvis du klarer å vise henne så mye respekt at du ikke legger deg opp i hennes forhold nå, da vinner du poeng. Dessuten viser all erfaring at man må fordøye og bearbeide gamle forhold før man innleder noe nytt. Så ta det med ro, og fyll opp tankene dine med andre gjøremål nå.
– Solveig Vennesland, Familierådgiver
Publisert: 2005.09.15 13:32