Spør legen: Han er syk, bør jeg gå fra han?

Han er syk, bør jeg gå fra han?

Min samboer gjennom nesten 10 år og far til min sønn på 2 har siden vi fikk barn slitt med personlige problemer. Han fikk en veldig rar reaksjon da sønnen vår ble født; greide ikke sove og ønsket ikke å forholde seg til han i starten. Dette er bedre nå. I de tre siste årene har han likevel blitt mer og mer egoistisk. Hans nye hobby er trening og fitness. Han bruker store deler av fritiden på dette. Dette er en livsstil som fører med seg mange negative sider, spør du meg. Vi som familie kan knapt dra noen steder, han må alltid spise. Familien min (som jeg har et veldig nært forhold til) har vanslig for å være sammen med han. Han kritiserer maten han blir servert når han er der og viser tydelig at han kun bryr seg om seg selv og hobbyen sin. Det siste året har han vist tydelige tegn til depresjon, han sover bl.a dårlig. Jeg sliter i forholdet vårt. Jeg vet heller ikke om det miljøet han skaper er bra for sønnen vår. Innerst inne er jeg glad i han og ønsker å få ting til å funke. På den annen side føler jeg at han gang på gang skuffer meg med sin manglende selvinnsikt. Han har vondt for å se hva han gjør med familien. Jeg er lei av å lever etter hans rigide spisemønster. Jeg ønsker meg en normal familie!!! Jeg er ikke redd for å være alene, men føler at jeg ved å gå fra han gir avkall på en del av de drømmer jeg har har hatt hele tiden. Jeg har bl.a. drømt om flere barn. Jeg er bare 35 år og kan selvsagt fremdeles møte en annen jeg kan få barn med.

Jeg føler at jeg har satt livet mitt på hold i påvente av at sambo skal komme til fornuften. Er redd jeg vil måtte vente forgjeves....

Noen gode råd???

–hva gjør jeg nå???

Solveig Vennesland, Familierådgiver svarer:

Hei! Bra du ikke lar tiden fortsette å gå nå. Dette må du ta tak i og få en avklaring på. For meg høres det ut som om dere har utviklet hvert deres liv, og nesten bare har barnet som fellesarena.

Jeg synes du skal forsøke å få mannen din med på en alvorlig prat om hele samboerskapet. Da må du fortelle ham at du opplever forholdet som vanskelig og at du sliter. Vær så konkret som mulig.Du kan forberede deg til samtalen, og skrive ned stikkord, slik at du får sagt det du tenker på.

Fortell ham hva dy synes er vanskelig. Og hva du savner i forholdet. Hvis ikke en partner tåler å høre det fra sin nærmeste, har han problemer.

Kanskje du har forsøkt å snakke med ham, uten å få til en ok samtale. Da foreslår jeg at du bruker en profesjonell samlivsrådgiver. Det kan bidra til å holde en vanskelig samtale rolig og unngå høyt kranglenivå. Bruk tlf.katalogen eller let etter samlivsrådgivere på nettet.

Det er like viktig å snakke om å avslutte et forhold som å gå inn i det. Særlig når dere har barn sammen.

– Solveig Vennesland, Familierådgiver

Publisert: 2004.09.29 18:08