Spør legen: Re: Usikkerhet pga ulike verdier/historie

Re: Usikkerhet pga ulike verdier/historie

Etter noen runder på Kvinneguiden prøver jeg her :-)

Jeg har vært sammen noen måneder med ei flott jente. Vi bor et stykke fra hverandre, kan bare treffes i helger (pga barn)..

De siste ukene har det kommet opp ting jeg har vanskelig for å takle: Hun hadde svært mange forhold i ung alder, de betydde visstnok "ingenting", og hun angrer ikke noe. Bl.a. et forhold til en gift mann, et til en mann som hadde kjæreste osv Hun var deretter gift i mange år, var trofast. Deretter to lengre forhold før meg, men før det igjen en hun mailet med og som hun traff bare én gang, men da gikk da til sengs. I vår datet hun en gift mann, men det ble bare det ene treffet.

Altså: Jeg begynner bli litt betenkt på hvilke verdier hun står for. Jeg tror likevel jeg kan stole på henne, ihvertfall nå som vi er forelsket. Men hva med senere, når hverdagen kommmer? Hun snakker stadig om at vi ikke kan være der og "trygge hverandre" i hverdagen. Er hun engstelig for å bli bedratt (hennes eks var utro) eller er det en "på seg sjøl kjenner en andre"-sak? Skal jeg ta opp dette med usikkerheten min og begrunne den i det hun har fortalt? Vet ikke om hun hadde 7 eller 20 før hun giftet seg, det betyr faktisk også endel å vite. Selv om det er 20 år siden.........

Og hva la hun i at forholdene ikke betydde noe? Kanskje hun til og med sier det for å "spare meg"? Men for meg er det ille å ha et forhold uten følelser, klarer ikke å frikoble intimitet/følelser og sex.

Spør jeg, eller lar jeg bare tiden jobbe for å la dette komme i bakgrunnen? Kan jo få svar jeg ikke liker/takler......... Og; dette enkveldstilfellet, hvor hun ble vraket, og sier hun aldri vil gjenta. (Vet ikke om det er vraket-følelsen som fikk henne til å føle det slik, hadde det blitt noe "mer" over en periode hadde hun jo hatt en annen erfaring med dette og kanskje kunnet gjentatt det.....). Det ligger såpass nær opp til oss i tid, holdningene hennes dengang var neppe ulike de hun har idag. Ber jeg henne fortelle mer hva som lå bak, hva som fikk henne til å gjøre det? Dét tilfellet får nemlig VÅRT sexliv til å miste litt av sin verdi for meg, og det er forferdelig sårt og vondt. (Vi har hatt det veldig flott både seksuelt og ellers inntil nå).

Viktige spørsmål for meg fordi det er ei jente jeg er veldig glad i og jeg vet det er svært så gjensidig.

Vet hun ikke liker at jeg spør for mye (men hun var den første til å nevne det første gangen), og jeg er redd for at hun skal synes at jeg fordømmer fortida hennes.

Lettere fortvilet....... :-(

–glagutt

Solveig Vennesland, Familierådgiver svarer:

Hei! Jeg synes du klarer å se to ting samtidig ved ditt nye kjæresteforhold. Det er det ikke alle som gjør. Du har truffet en flott kjæreste som du er forelsket i. Samtidig tenker du mer langsiktig og fremover. Bra at du spør som du gjør. Tenker hun som meg? Har dere gjensidig tillit i bånd som den viktigste faktoren i forholdet? Hva tenker dere om å ha flirt og klining på si? Er utroskap greit?

Jeg synes du skal snakke med henne om disse spørsmålene. Ikke begynn å trekke frem hennes tidligere forhold og x-ene. Og ikke press henne til å fortelle detaljer og hva hun mente med ditt og datt før du traff henne. Det var den gang. Og det er historie nå.

Nå er det dere to det gjelder. Snakk med henne om hvilke verdier du selv står for når det gjelder forholdet deres. Kanskje hun er som mange andre kvinner, som liker å betro seg til kjæresten. For det skaper trygghet og lager gode bånd mellom partene. Eller kanskje hun synes det er ekkelt og nødig vil belaste deg med sin fortid.

Jeg synes du skal ta initiativ til en slik samtale, og fortelle henne hvorfor du gjerne vil ta saken opp. Jeg antar at du gjennom en slik prat, vil få svar på mange av spørsmålene du sitter med.

Jeg håper ikke du fordømmer hennes fortid. Da kan dere får problemer.

– Solveig Vennesland, Familierådgiver

Publisert: 2004.09.29 17:52