Spør legen: Hvordan fortelle om to tidligere barn?

Hvordan fortelle om to tidligere barn?

Jeg traff en jente for ca to uker siden. Vi traff hverandre første gangen på en kafee. Vi var sammen med venner, men fant raskt tonen over bordet. Jeg sendte henne en melding dagen etter og flere ble det dagene derpå før vi møttes på tomannshånd en uke senere. Vi pratet sammen i flere timer og hadde det veldig koselig. Hun er antakeligvis den nydeligste jenta jeg har møtt og jeg ønsker virkelig å bli bedre kjent med henne :-)

… men jeg har en ”hemmelighet” – jeg har to barn som hun ikke vet om. Jeg fant ingen passende anledning til å fortelle henne det da vi var sammen på tomannshånd og jeg ønsker ikke å fortelle henne det på telefon. Problemet jeg nå står overfor er at vi ikke skal møtes igjen før om en uke og hun har begynt å flørte på tlf. og sms. Jeg forsøker å ikke flørte så mye tilbake fordi jeg ikke vil at hun skal bli ”forelska” i meg uten å vite at jeg har barn. Vi er begge rundt 30 år.

Spørsmålet er:

Hvordan skal jeg fortelle henne det når vi møtes igjen (leter etter en innledning)?

Hvordan hadde du reagert hvis du var jenta og fikk høre at jeg har to barn (hun har sannsynligvis ikke tenkt tanken)?

–åh, så vanskelig :-(

Solveig Vennesland, Familierådgiver svarer:

Hei! For det første er det ikke uvanlig at single 30 åringer har barn fra før. Det er mer og mer vanlig at når folk mellom 20 og 30 år treffes og er på jakt etter nye kjærester, så må man faktisk regne med at vedkommende kan ha barn fra tidligere forhold. Altså tror jeg du kan være mindre bekymret enn du er

Jeg forstår at du er bekymret for hvordan hun vil reagere, men dette kommer du aldri utenom. Så vær heller stolt og glad for at du er far til to barn. Det vil gjøre bedre inntrykk enn om du beklager situasjonen. Da vil hun kanskje tenke at du ikke er glad i ungene dine.

Forøvrig tror jeg det den beste måten du kan fortelle om deg selv på, til din nye venninne, er å si ganske enkelt at du også er far, og at du har ansvar og omsorg for to barn. Men det haster vel ikke med å fortelle henne det før dere møtes igjen nsete uke. Da kan du forklare saken slik du selv føler det er best.

– Solveig Vennesland, Familierådgiver

Publisert: 2004.08.31 21:30