Spør legen: Hvordan komme gjennom et samlivsbrudd?

Hvordan komme gjennom et samlivsbrudd?

Hei, Jeg ønsker å bryte ut av et 8 år gammelt ekteskap. Vi er begge i 30 årene og har ingen barn.

Jeg har i flere år følt at jeg har manglet de "rette" følelsene for mannen min, men jeg kjente vel ikke virkelig etter dette før for ca. 1 år siden. ¨

Han er verdens snilleste person og vi krangler aldri. Men, som sagt, jeg har funnet ut at jeg ikke kan fortsette i dette samlivet fordi jeg ikke elsker han slik jeg burde og slik han fortjener det. Han, derimot, sier han er lykkelig og vil gjøre alt for at jeg skal bli.

Det som er vanskelig er at jeg har så utrolig dårlig samvittighet og føler stor skyldfølelse. Det er veldig vanskelig å like meg selv.

Er det noen som har vært gjennom det samme og som kan gi meg noen råd om hvordan jeg skal komme meg gjennom dette?

–Trenger veiledning

Solveig Vennesland, Familierådgiver svarer:

"Har du et råd til meg om hvordan jeg kan bli skilt uten at kona merker det", spurte en mann meg. Men det hadde jeg selvsagt ikke. For samlivsbrudd og separasjon gjør alltid vondt, i hvert fall for en av partene, som regel for begge og for hele famlien. Det må du finne deg i.

Det er ikke lett å ta initiativ til samlivsbrudd. Og mange håper derfor at den andre, som ikke vil ut, skal ha de samme negative følelsene som en selv har om forholdet, eller at han/hun skal være mer enig i bruddet. Men der er altså ikke din mann. Han er fornøyd med parforholdet og samlivet, og jobber imot brudd. Da blir det kinkig å være i din rolle.

Men den jobben må du ta, når du vil bryte ut. Det vil såre og utløse sorg hos mannen din. Det betyr ikke at det er din skyld alene at forholdet er over. Det er dere begge bidragsytere til.

Forsøk å ikke gi deg elen skylden for å bryte, men hold fast ved at du ikke kan leve i et forhold som for deg er dødt. Forsøk videre å forklare mannen din at det er dødt, og hvordan det virker på deg. Lykke til med jobben!

Så får han være uenig og kanskje også anklagende. Det svir. Men forsøk å holde motet oppe, og gjennomfør det du ønsker og vil.

– Solveig Vennesland, Familierådgiver

Publisert: 2004.06.09 16:13