Spør legen: samlivsbrudd og barn
samlivsbrudd og barn
Er det noen som kan gi oss råd? Vi har vært gjennom så mye at vi hele tiden trodde dette skulle gjøre oss sterkere og mer knyttet til hverandre. Det som nå er skjedd er at vi har glidd fra hverandre litt etter litt. Vi har holdt sammen i 9 år hvor i 5 av disse har vært gift. Vi har en fantastisk snill og god gutt på snart 4. Vi er veldig opptatt av å gjøre alt som er bra og riktig for gutten vår. Nå har vi bestemt oss for å gå fra hverandre, dette er ikke noe som vi har bestemt fra en dag til en annen, men noe vi har jobbet med i et par år. Vi snakker åpent om alt og har også vært til familieterapeut og sammen har vi kommet frem til samme konklusjon. Vi respekterer hverandre, har samme moralske verdier og er helt samkjørte når det gjelder barneoppdragelse. Vi skal nå kjøpe hver vår leilighet og har funnet ut at lillegutt skal bo en uke hver hos oss .... I og med vi har lyst til å gjøre det som er best for vår sønn, lurer vi på om dette er den riktige tingen å gjøre...? Vil han ta skadde av dette? Vil han føle seg utrygg? Vi er så inderlig glad i han at vi MÅ gjøre dette riktig! Er det noen som kan hjelpe oss med dette?
–Lunita
Solveig Vennesland, Familierådgiver svarer:
Hei Lunita!
Dere høres ut til å være flinke foreldre. Det samværet dere har blitt enige om for gutten deres på 4 år, synes jeg høres rimelig ut.
For at delt samvær skal lykkes, er det to forhold som må være på plass:
1. Foreldrene må bo i rimelig geografisk avstand til hverandre
2. Foreldrene må ha et godt samarbeidsklima om barnet.
Slik jeg oppfatter deg, oppfyller dere kriteriene. Så står det igjen å se om det blir slik dere håper. Den beste gaven til gutten deres er at dere enige om han.
Dere har slitt så lenge med parforholdet deres, at jeg håper dere nå faller til ro i deres nye livssituasjon og begynner å finne gledene i livet igjen. Lykke til begge to!
– Solveig Vennesland, Familierådgiver
Publisert: 2000.11.03 20:57