Spør legen: Hvordan kommer vi videre etter utroskap?

Hvordan kommer vi videre etter utroskap?

Jeg er veldig fortvilet etter at utroskap har rammet mannen min og meg. Vi er begge i begynnelsen av 30-åra, lever med mine/dine/våre barn (jeg har tre fra et tidl. samboerforhold , han har ett og vi har et barn sammen).Vi hadde kjent til hverandre gjennom felles venner i mange år før vi ble kjærester for snart tre år siden. Vi giftet oss i fjor sommer.I mannen min har jeg møtt den helt store kjærligheten - han sier det er slik for han også, og det tror jeg han på for jeg føler meg absolutt elsket. Ved to anledninger, etter at han hadde inntatt store mengder alkohol (det gjør han svært sjelden)har jeg måttet fysisk dra han naken ut av senga til min beste venninne. Første gang hadde vi vært sammen kun noen måneder og hatt det fantastisk på alle måter. Jeg fikk sjokk! Han var veldig full - hun sov (tror jeg...)Er usikker på hva som egentlig rakk å skje den gangen,de husker begge "ingenting"... Sist sommer skjedde det en lik episode i vårt hjem da min venninne og hennes samboer var på besøk.Han ble full og da jeg var på do skjønte jeg at noe var i gjære. Ved soveromsdøra hørte jeg min venninne si "hysj - hun er i nærheten og kan høre oss.." Jeg tror hun prøvde å avverge noe, men er ikke sikker. Jeg gikk selvsagt inn og skjelte han ut, og dro han ut av senga Etter en stund gikk jeg og la meg fordi jeg var så skuffet. Jeg trodde da at han satt og snakket med venneparet om det som var skjedd,men fikk en plutselig innskytelse og stod opp for å sjekke rommet igjen der min venninne hadde lagt seg for å sove. Da fant jeg han der igjen.. I etterkant, da våre venner var reist, var hen voldsomt angrende, prøvde ikke å unnskylde seg, men husker "ingenting" av de nevnte episodene. Jeg registrerer at min mann som jeg elsker så høyt blir en helt annen person når han drikker mye alkohol.Han har også virket som en annen mange flere ganger da vi har vært alene under alkoholpåvirkning. Min mann har kontaktet fam.rådgivning, men det kokte bort pga lang ventetid. Det virker også dobbelt sårende for meg at han kan bli så kåt på andre, når jeg i tilleg opplever han som en person med lav sexlyst i forhold til meg.Det var svært vondt å se ham naken med ereksjon, når jeg ikke så ofte opplever at han har slikt begjær etter meg... Det er som oftest jeg som må ta initiativet til sex. Som du skjønner er jeg svært glad i mannen min og ønsker å fortsette ekteskapet. Men jeg trenger hjelp til å gå videre. For øyeblikket er min mann på jobb-seminar (med overnatting). Det er første gang han er på noe slikt etter det som har hendt, og jeg trenger vel ikke si at jeg gjennomgår et helvete... Hvordan skal jeg tenke fremover for å kunne stole på mannen min igjen?? Jeg ønsker ikke å bli en kontrollerende og sjalu person. Og er det noe spesielt som skjer i hjernen når enkelte drikker? Han blir ikke til å kjenne igjen, for den gode, nære, snille kjæresten min er da helt borte. Jeg trenger råd raskt. Går her og er redd, og gjør mitt beste for å være normal overfor barna. Svært takknemlig for svar!

–julestjerna

Solveig Vennesland, Familierådgiver svarer:

Hei! Dere må ta fatt i problemet på flere måter. Jeg tror det 1. handler om forholdet og tilliten til hverandre etter utroskapen 2. handler om forholdet til din venninne 3. handler om din manns forhold til alkohol

Ad 1. Det er bra at han angrer og sier det ikke skal gjenta seg å gå til sengs med din venninne. Men det holder ikke stort lenger enn til ordene. Han må trå til med å gjøre noe for å unngå dette flere ganger. Dere må snakke sammen om historien. Du må fortelle hvor fælt du synes situasjonen nå er og at det uroer deg veldig og smitter over på hele livssituasjonen din om dagen.

Ad 2. Tør du å ta en skikkelig prat med din venninne, for å avverge at slikt skjer igjen. Fyll fratar ikke personen for å ta ansvar for sine handlinger.

Ad 3. Din mann reagerer åpenbart så sterkt på alkohol at du ikke kjenner han igjen i fylla. Dette er et helseproblem og sosialproblem som han selv bør ta fatt i. Du kan oppfordre han til å søke lege eller en terapeut.

Det er trist at et så godt forhold som du beskriver at dere har hatt, skal ende i grus pga alkohol og bevisstløs atferd.

Er dere motivert for å gå i parterapi sammen? Jeg tror dere trenger mer hjelp enn det som kan gis her over DOL på nettet. Be om hastetime hvis du er helt nede for telling i forhold til mannen din nå.

– Solveig Vennesland, Familierådgiver

Publisert: 2004.01.14 17:34