Spør legen: Homofil: hvor nødvendig "å stå fram"?
Homofil: hvor nødvendig "å stå fram"?
Jeg har lenge visst at jeg er lesbisk. Det har vært en ganske krevende prosess for meg personlig, men jeg har omsider klart å slå meg til ro med legningen min nå (er 27 år). Jeg er egentlig litt stolt også :)
Jeg er usikker på om og event. hvordan jeg skal si dette til familie og venner. Må jeg si noe i hele tatt? Jeg har ingen kjæreste og har heller aldri hatt det. Kan jeg la være å si noe og heller bare la dem få vite det via tilfeldigheter og når jeg event. får en kjæreste? Eller er dette feigt og lite klokt?
Jeg er i hele tatt veldig usikker. Har snakket med noen homofile som sier at det ikke er noe å lage noe oppstyr rundt og at folk får ta det som en overraskelse den dagen jeg presenterer en kvinnelig kjæreste.
Andre sier at jeg bør fortelle det, og at jeg bør gjøre det før jeg får en partner.
Er det å være homofil en så viktig del av identiteten min at jeg egentlig bør fortelle det uavhengig av event. partner? Jeg tror jeg mener det selv, men jeg er som sagt usikker og en smule forvirret over motstridende råd.
Hva mener dere er det beste?
–Mette-Lise
Solveig Vennesland, Familierådgiver svarer:
Hei Mette-Lise!
Jeg forstår at prosessen med å bli bevisst din legning har vært krevende. Det må være viktig og godt å ha kommet dit du er nå. Da vil det kanskje også være godt for deg å dele dette med dine nærmeste i familien og vennekretsen?
Vår seksuelle legning er en svært viktig del av vår identitet. Eventuelle reaksjoner fra dine nærmeste vil muligens reduseres hvis du sier fra nå, mens du er alene og uten kvinnelig kjæreste.
Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.
Vennlig hilsen
– Solveig Vennesland, Familierådgiver
Publisert: 2000.10.17 19:58