Spør legen: Sjalusi
Sjalusi
Hei! Jeg har vært sammen med en dame i 1,5 år. Vi bor ikke sammen men jeg er like mye hos henne som hjemme. Problemet mitt er at jeg er sjalu, og grunnen er at hun har liggende bilder,brev og adressebøker mange plasser i huset.Og hun har heller ikke noe i mot å gå med ringer fra exer,(hun har sluttet akkurat med det). Er det bare meg som er sjalusi uten grunn eller har jeg lov til å reagere på slikt? Det er i hvertfall ingen god følelse.Håper på et svar fra dere.
–skog01
Solveig Vennesland, Familierådgiver svarer:
Hei!
Det er ikke bare du som blir sjalu over at kjæresten drar med seg tidligere kjærester inn i et nytt forhold. Noen beholder smykker eller andre gaver fra x-en og holder ofte også kontakt pr tlf. eller møtes over en kaffe. Det har blitt en trend de siste årene som stadig flere mener er naturlig. Man må bare tåle at kjæresten ikke vil gi helt slipp på x-ene, heter det i mange kretser. Jeg tror det ligger en fare i å ikke bryte helt med x-en, som kan bidra til å ødelegge det nye kjæresteforholdet. Jeg håper at din kjæreste vil forstå og respektere deg når du forteller henne at du ikke klarer å se bilder og brev fra xe-ene rundti i huset, fordi det forstyrrer forholdet dere to har nå.
– Solveig Vennesland, Familierådgiver
Publisert: 2003.05.23 14:14