Spør legen: bifili
bifili
Hei - jeg traff i fjor høst en kvinne jeg har blitt svært glad i, og har for første gang på noen år begynt å planlegge en fremtid i tosomhet. Vi har det svært fint sammen, og skjærene i sjøen er ikke mange. Ett farlig finnes det likevel der, og det er noe spesielt, jeg gjerne skulle ha hatt en "second opinion" (eller flere) om. Kjæresten påstår at hun ikke er bifil, men for et par-tre år siden møtte hun en kvinne hun siden har hatt et slags erotisk forhold til. Hun klarer ikke helt å forklare dette, men sier at hun er "fascinert" av denne kvinnen. Den andre kvinnen er definitivt bifil, med både mannlige og kvinnelige eks-samboere i porteføljen. Siden hun bor i en annen by og ikke har møtt kjæresten min i den tiden vi har vært sammen, så har dette vært snakket lite om (kjæresten fortalte meg tidlig om dette; hun er ærlig). Men akkurat denne helgen dette skrives er hun i byen, og er sammen med kjæresten min hele helgen. De deler leilighet og seng, og jeg må holde meg borte (har jo min egen leilighet, da.:-).
Det har vært vanskelig for meg å "føle noe spesielt" tidligere, siden det hele har vært så abstrakt. Derfor har jeg heller aldri sagt "nei" til dette tross alt temmelig perifere bifile forholdet. Men nå - når det er en realitet - føler jeg meg utrolig såret, og faktist litt sveket. Derfor har jeg tenkt å be kjæresten om å gjøre et valg i etterkant av denne helgen. Meg eller denne "hang-up'en" hun ser fire ganger i året, og som hun påstår betyr lite for henne i forhold til hva jeg gjør.
Er dette smålig av meg? Er det mulig å se at hennes forhold til en annen kvinne faktisk kan berike vårt forhold (en "trekant"-opplevelse har spøkefullt vært diskutert, men jeg tviler på at det er smart...). Eller er det min kjæreste som er egoistisk og korttenkt, og oppfører seg dårlig mot meg, siden hun helst vil beholde sitt lille "kick"? Det er vanskelig for meg å spørre felles venner om dette, siden ingen vet om denne små-delikate saken, og hun fort kan stemples. Det vil jeg ikke skal skje, for jeg er som sagt svært glad i henne, og respekterer henne.
Vel, vel - håper det finnes noen meninger der ute, som kan bringe klarhet i et noe frustrert hjerte...
–blekksmører
Solveig Vennesland, Familierådgiver svarer:
Hei!
Trekantforhold kan bare overleve i filmverden.
Jeg synes hverken du er smålig eller overreagerer på din kjærestes riskiable flirting med den bifile venninnen.
Det har blitt mer vanlig enn før i vårt samfunn å prøve ut sine seksuelle lyster i forhold til eget kjønn, for så neste gang å satse på en kjæreste av det andre kjønn. Mange trenger å prøve seg frem for å bli sikre på hvem de er og hva de vil.
I ditt tilfelle synes jeg likevel at det først og fremst handler om at hun ikke viser deg respekt og trofasthet for hva dere to har sammen i forholdet, når hun "må" bruke helgen sammen med en kvinne hun tiltrekkes av. Og du må holde deg unna.
Du er kanskje fristet av å godkjenne at kjæresten din "trenger" denne kontakten for sitt eget liv, for å støtte henne. Du vil henne vel bare godt fordi du er så glad i henne. Men at det også skulle berike ditt og kjærestens samliv, er å gå for langt.
Jeg oppfordrer deg til å sette grenser rundt forholdet ditt uten innblanding av denne bifile venninnen til din kjæreste. Kjæresten din må velge. Det er hennes valg. Men du må fortelle henne hva du ønsker.
– Solveig Vennesland, Familierådgiver
Publisert: 2003.02.01 17:53