Spør legen: Jeg er sjalu...
Jeg er sjalu...
Trenger bare noen til å fortelle meg at det er jeg som er teit og at dette vil ordne seg.
Typen og jeg har vært i lag i 6 år og har hengt sammen som erteris. For et par måneder siden ble han kjent med en jente på jobb. De henger sammen på firmafester (en til to ganger i uken) som ofte ender opp i nachspiel hos henne. Ellers går de endel turer i lag og han drar hjem til henne på besøk, bare for å prate, og kommer hjem etter jeg har lagt meg. Tekstmeldingene går flittig mellom dem daglig. Jeg er en sjalu person og vi har kranglet endel om dette. Det toppet seg i helga på fest. Han fortalte meg om hvilket fantastisk og spesielt vennskap de to hadde og så begynte tekstmeldingene mellom dem. Etterhvert så ham hvor trist jeg var og fortalte at jeg hadde grunn til å være sjalu og vi måtte snakke om dette når vi kom hjem. Han foreslår at jeg drar hjem nå så skal han tusle rundt litt å tenke, og komme hjem om en time. Etter å ha grått meg i søvn, våkner jeg klokka 8 neste morgen til ei tom seng. Klokka halv ni kommer han hjem. Han har overnattet hos henne, han sier at det var teit, men sier han er ferdig å tenke, er glad i meg og vil fortsette forholdet vårt. Men tekstmeldingene går fortsatt og han har planer sammen med henne på onsdag, og på fredag skal de på firmafest. Jeg har det fælt og når jeg prøver å snakke med ham, blir han sur og spør hva jeg vil han skal gjøre. Jeg elsker ham jo, men vet ikke om jeg stoler på ham lengre.... Hjelp.... Tanken på et liv uten ham skremmer vettet av meg!
–Lei av å være ulykkelig
Solveig Vennesland, Familierådgiver svarer:
Hei!
Jeg synes ikke du er teit, og jeg tror heller ikke grunnen til at du er sjalu vil ordne seg, hvis ikke dere gjør noe med det.
Sjalusi, ikke sykelig sjalusi, er normalt. Kan du elske, kan du også bli sjalu, når partneren velger en annen fremfor deg. Det er som en beskyttelsesmekanisme.
Slik jeg forstår det, har din partner langt gått over grensen for hva du bør godta. Det er ikke vanlig å treffe kolleger så ofte og så heftig som han gjør, uten at de er noe mer enn arbeidskolleger. Riktignok har moderne arbeidsplasser blitt mer enn en jobb. På jobben både sover, hviler, trener og koser man seg, og jobber selvfølgelig. Det er for noen blitt en livsstil å være på jobben. Likevel, du har all grunn til å si fra til din partner at du reagerer på hans oppførsel. Be om en skikkelig prat og spør ham om hva han tenker og hva han vil videre.
Han må velge, enten deg eller kollegaen. Det holder ikke bare å si det med ord at han vil være hos deg, hvis han gjør noe annet. Dobbeltkjør vil brekke forholdet i stykker, fordi du vil mistenke han etter som tilliten synker. Og du må vel kanskje også velge på nytt, om du vil fortsette med han?
Skikkelig oppvask.
– Solveig Vennesland, Familierådgiver
Publisert: 2002.06.04 11:11