Spør legen: Trenger råd-hvordan få ham tilbake?

Trenger råd-hvordan få ham tilbake?

For en uke siden ble jeg forlatt av min samboer gjennom 5 år, som jeg elsker over alt. Han har allerede flyttet ut av leiligheten, og vil ikke snakke med meg. Holdningen hans forbauser meg, for normalt sett betrakter jeg ham som en varm og omsorgsfull person. Det samme skjedde for tre år siden, men da ble vi sammen igjen etter ca. 6 uker. Vi har hatt våre problemer, spesielt mht, til å snakke ut; begge er vi forsiktige og høflige og redde for å såre. Til tross for alt det vonde, vet jeg at han er glad i meg, men slik det er nå, kan jeg ikke kontakte ham for å forsøke å snakke sammen. Hvordan skal jeg gå fram for å nå inn til ham? Jeg er dessverre temmelig utålmodig, og vil helst ha alle svar på bordet så snart som mulig, noe jeg innser er helt urealistisk. Men jeg strever sånn; har gått ned 5 kg i vekt denne siste uka, og har problemer med å være alene. Heldigvis har jeg venner som passer på meg, men det er ikke nok!. Hva skal jeg gjøre? Finnes det noen gode framgangsmåter overhode? Jeg innser at jeg er håpløst fortapt og forelsket...

-fortvilet

–-fortvilet

Solveig Vennesland, Familierådgiver svarer:

Hei!

Slik jeg oppfatter det er vel din store utfordring nå å holde deg i skinnet - å ikke forsere løpet. Ham vil ikke snakke med deg, sier du. Respekterer du det?

Du sier selv at du er temmelig utålmodig og vil ha svar fort. Nå kan du ikke få det. Kanskje noe av svaret på at du er blitt forlatt av din samboer ligger netttopp her, at du stresser han og forholdet. Kanskje du er blitt vel styrete? Kan du øve deg i være mer tålmodig. Prøv å tvinge deg til å utsette behov.

Ellers er mosjon og trening bra å fylle tiden med når en er "fortapt og forelsket". Planlegg dagen din, forsøk å gjennomføre planen, og oppsummer om kvelden og se om du greide det.

– Solveig Vennesland, Familierådgiver

Publisert: 2002.02.19 10:11