Spør legen: Blodverdier og dårlig almenntistand
Blodverdier og dårlig almenntistand
Jeg er en mann på 64 år. Jeg har hatt Bechterew siden jeg var 18 år. Jeg har normal vekt, røyker, men drikker ikke alkohol. For ca. 2 måneder siden besvimte jeg, og har siden hatt "anfall" 2-3 ganger i døgnet. Jeg opplever kvalme med veldig dårlig almenntilstand, og "gele" i knærne.
Har vært/er til utredning på et spansk sykehus. Har høye verdier av hvite blodlegemer, eksempelvis 23,57 Leucocitos, Neutrofilos 15,98, Basofilos 6,7%. Plaquetas (blodplater) 850. Ingen funn ved scanning, røntgen. Legene arbeider ut fra en mulig diagnose "Sindrome Mieloproliferativo Cronico/Leucocitosis severa".
Jeg undrer på om mine symptoner samt blodverdier kan underbygge diagnosen Cøliaki som et mulig scenario?
–vivat
Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi svarer:
Plagene du beskriver sammen med blodverdiene du har tyder ikke på cøliaki. Du er tydeligvis i gode hender hos de spanske legene og det er viktig at du følger opp dette.
Cøliaki kan gi mange forskjellige symptomer og mage - tarmsymptomer er ikke alltid i forgrunnen. Dårlig almenntilstand er ikke uvanlig, men "anfall" som du beskriver er meget uvanlig. Blodprøvene ved cøliaki gir vanligvis ikke forandringer i de hvite blodlegemene og blodplatene, men heller anemi (blodfattig). Ellers er det helt spesifikke antistoffer i blodet som kan påvises ved cøliaki.
– Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi
Publisert: 2009.03.17 14:09