Spør legen: Eksem nedentil

Eksem nedentil

Hei! Jeg har hatt eksem siden 2003. Den gang begynte det med kløing, noe som varte i 1 år og forandret seg til sår. Har vært igjennom alt fra Rikshospitalet til masse salver. Først ble det konkludert med at jeg hadde psoriasis, men dette forandret de og jeg endte opp med eksem. Men idag føler jeg at jeg egentlig står uten svar på det jeg har, siden jeg egentlig ikke fikk noe klart svar.

Litt om eksemet: Eksemet har en slags runding - altså fra under testiklene til endetarmsåpningen. Jeg klør meg til blods om natta. Noen ganger våkner jeg av det, noen ganger ikke. De gangene jeg våkner merker jeg at jeg svetter noe voldsomt.

Selv tror jeg at svetting spiller en stor rolle i dette eksemhelvetet. Hvordan skal jeg bli kvitt svettinga? Jeg skriver dette innlegget fordi jeg har hatt et par måneder som har gått helt fint, MEN nå som sommerferien er her så slo eksemen til igjen. Sitter og tenker kan at det være noe med varmen. Tåler jeg kanskje ikke sol heller?

Salven jeg bruker nå er en kombinasjon mellom bodøsalven og inotyol. Bodøsalven var god de første månedene, men har mindre effekt nå. Kan det være en salve der ute som kan hjelpe meg mot svetting, samtidig som den knekker eksemen? Jeg har igjen (som før) vanskeligheter med å gå og sitte. Det stikker som kniver, og jeg får ikke forflyttet beina mine. Samtidig som det svir når jeg sitter.

Så jeg står her litt maktesløs. Håper noen kan hjelpe. Hadde vært så fint om jeg kunne slappet av litt i sommer. Takk på forhånd.

–Exm

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi svarer:

Eksem kan være veldig vanskelig å behandle - spesielt fordi det ofte blir infeksjon i eksemområdet. Derfor er det viktig å være nøye med behandling som hjelper på infeksjonstendensen. Grønnsåpebad kan være nyttig, eller bading i kaliumpermanganat. Kaliumpermanganat fås på apoteket og blandes i badevannet til en styrke som ligner litt sterk rød saft. Siden eksemet ditt hovedsakelig er rundt endetarmen kan det være en god ide og sitte i en balje med slik væske.

Det er riktig som du sier at svetting forverrer kløen - derfor må du ha klær som sitter løst og ikke strammer slik at det kommer luft til. Bomull er absolutt best - syntetiske fibre forverrer kløen.

Du er sikkert tidligere blitt anbefalt kortisonkremer når eksemet er på det verste, og de kan du bruke slik legen din har anbefalt.

Lykke til!

– Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Publisert: 2008.07.29 22:33