Spør legen: Ekstremt allergisk mot pollen - er vaksine en mulighet?
Ekstremt allergisk mot pollen - er vaksine en mulighet?
Hei,Jeg er en jente på 26 år som fikk påvist allergi mot Bjørk,gress og or i fjor. Jeg har aldri vært plaget av allergi før dette.Bjørke testen gjorde utslag på over 100 og min gamle lege kunne ikke huske å ha sett noen så allergisk før meg.Jeg sliter veldig!Jeg får ikke sove om natten eller kommet meg på jobb om dagen.Jeg har fått forskjellige medisiner av legen, men de hjelper ikke. Den siste uken har jeg gått på to typemedisiner samtidig,men ingenting hjelper. Jeg har bedt om vaksine, men legen min vil ikke gi meg det da det er så store bivirkninger.Hvilke bivirkninger der det han parter om?Er det veldig skadelig med denne vaksinen?Jeg orker ikke å ha det sånn lenger.10na
–tinjoh
Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi svarer:
Kjære deg
Bjørkepollenallergi kan være ekstremt plagsomt og ofte hjelper ikke de enkle medisinene. Da må det kraftigere skyts til og det kan du snakke med legen din om. Vaksine er absolutt en mulighet, men det er en langvarig prosess - tar minst 3 års vaksinering. BBivirkningene er ikke alvorlige hvis indikasjonen er riktig - dvs at de riktige pasientene får vaksine. Vaksinering er en spesialistoppgave så det er best å få en henvisning til øre nese hals spesialist.
– Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi
Publisert: 2005.05.09 21:31