Spør legen: Menstruasjonen borte i over et halvt år
Menstruasjonen borte i over et halvt år
Jeg er 24 år og har brukt p-pille siden jeg var 16 år gammel. Har ikke fått mensen tilbake etter at jeg sluttet. Ingen form for blødning. Har vært hos lege som mener jeg må ta tiden til hjelp. Hun sa at en ofte må vente i over et år etter p-pilleslutt, før menstruasjonen blir normal igjen. Når jeg har brukt p-pille har menstruasjonen vært normal, helt til for ca to år siden. Blødningslengden har vært ca 4 dager.
For to år siden begynte jeg å få mer blodkoagler gjennom mensperioden, det kom ikke ordentlig lyst blod slik som tidligere. Bare blodklumper, brun farge. Spurte også legen om dette, hun sa det kunne bli slik og at det kunne være normalt. For meg virker det ikke normalt da jeg ikke har hatt slik tidligere. Hva mener du?
Er bekymret og tenker på om det kan være noe galt med meg, tenker på sykdommer som PCOS. Etter at jeg sluttet med p-pillene har jeg fått uren hud i ansiktet og ryggen (legen sa at det kan komme ved avsluttet p-pille bruk). Bør jeg undersøkes videre syns du, eller bør jeg vente enda litt lenger å se om det normaliserer seg?
Er ikke gravid, har tatt flere tester. Tok blodprøver hos legen min: S-FSH 8,6. L-LH 11,9. S-Østradiol 0,16 Var hos gynekolog for 2 år siden da mensen ble forandret, og fordi jeg syntes at det kjentes annerledes ut (trangere/hoven ut ved åpningen). Det jeg fikk beskjed om da var at jeg ikke slappet av under samleie, at jeg strammet, og det da kunne gjøre vondt.
Tenker å om det kan ha noe sammenheng med at jeg ikke får mensen tilbake?
–PCOS?
Mette Moen, Gynekolog svarer:
Ditt forslag om PCOS er helt relevant, for du oppfyller kriterier for dette: Manglende menstruasjoner og uren hud (androgenisering). Blodprøvene stemmer også, men det mangler en del analyser. Du bør be din lege om henvisning til gynekolog som kan ta tak i dette.
Jeg vet ikke hva som var grunnen til at du sluttet med p-piller. Hvis du er overvektig, er det lurt å forsøke vekttap, det kan iblant føre til målet, ellers er det å starte med p-piller igjen, hvis du da ikke ønsker å bli gravid. Da må annen behandling til.
Ved lavt østrogennivå kan det være sårhet i vagina, ellers er det ikke direkte sammenheng. De blødningene du hadde med p-pillen har heller ikke relasjon til at du ikke får menstruasjon.
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2011.08.19 11:00