Spør legen: Fjerning av livmor på grunn av menssmerter
Fjerning av livmor på grunn av menssmerter
Hei, jeg sliter med smerter og store blødninger ved menstruasjon. Er sterilisert i 2005 og har utført en utskarpning av livmorhalsen i februar 2011 men syns ikke det hjalp noe særlig. Ved kontroll hos gynekolog mente legen at jeg kunne begynne med hormonspiral, noe jeg er skeptisk til da jeg har hatt blodpropp i mitt første svangerskap.
Legen sa at det ikke var farlig, men hvis jeg var bekymret så burde jeg velge den bort. jeg har hatt både hormonspiral og vanlig spiral før. Disse ble fjernet på grunn av smerter og blodpropprisiko. Jeg fikk tre valg da jeg var der: Hormonspiral, ny utskarpning eller fjerning av livmor.
Er usikker på hva jeg bør velge, men tror jeg vil fjerne livmoren. Er dette et lurt valg? Jeg tør ikke å bruke noe med hormoner da jeg er redd for en ny blodpropp.
Jeg er 35 år, har to barn på 14 og 11 år.
–mamma 012
Mette Moen, Gynekolog svarer:
Utskrapning hjelper i all fall ikke.
Jeg vil foreslå en hormonspiral. Den inneholder hormonet gestagen som ikke øker risiko for blodpropp. I det hele tatt går veldig lite av dette hormonet over i blodet, men det øker altså ikke risikoen for blodpropp.
Hormonspiralen vil både redusere blødningsmengden og menstruasjonssmertene. Man kan også foreta et inngrep med bare å fjerne slimhinnen i livmoren (ablasjon) ved brenning eller en varmeballong, men det vil vanligvis ikke ta bort smertene, kanskje forverre dem.
Hvis du ikke er fornøyd med hormonspiralen, kan neste skritt være fjerning av livmoren.
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2011.06.28 10:38