Spør legen: Slapp skjede etter fjerning av livmor

Slapp skjede etter fjerning av livmor

Er 50 år for 2 år siden fjernet jeg livmor, livmorhalsen står igjen. Skjeden er blitt veldig slapp etter dette ingrepet. Det går veldig utover min selvfølelse. Før inngrepet var det ingen som informerte meg om at dette var en mulig kosekvens av og fjerne livmoren. Jeg spurte spesialt om operasjonen ville gå utover mitt sexliv, noe som er av stor betyding for meg.

Livmoren ble fjernet pga sterke blødninger og smerter. Godartet lidelse. Er det noe jeg kan gjøre foe at skjeden skal bli trang igjen? Har nå gjort knipeøvelser daglig i 2 år. Endringen kom rett etter operasjonen. Er rett og slett lei meg. Dette plager meg veldig.

–Kvinne 51

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Hvis det er selve skjedeveggen som er slapp, så har det neppe sammenheng med at livmorkroppen er fjernet. Bevaring av livmorhalsen er nettopp for å bevare forholdene i skjeden mest mulig. Knipeøvelser kan hjelpe litt, men du bør få vurdert om det skal opereres. Det er en relativ enkel operasjon hvor litt av slimhinnen fjernes, så det blir trangere forhold.

Ofte er det skjedeinngangen som er for vid, og operasjonen blir omtrent som hvis et skjørt er blitt for romslig, man tar en kile ut og syr sammen igjen. Be din lege se på deg og eventuelt henvise til gynekologisk poliklinikk på sykehus.

Ingen grunn til å fortvile. Dette kan behandles kirurgisk.

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2011.04.18 09:42