Spør legen: Fjernet for mye av kjønnsleppene

Fjernet for mye av kjønnsleppene

Hei Mette. Jeg leste en artikkel på kvinneguiden.no der du uttalte at "det har dessverre forekommet erstatningskrav fordi det er operert for mye bort, og det kan man ikke reparere".

Jeg er i en slik situasjon. Det vil si, jeg har fått operert bort for mye av de indre kjønnsleppene for 6 år siden. Dette er noe som har gått stertkt ut over mitt seksualliv og det plager meg sterkt. I seksuallivet fordi jeg ikke lenger føler opphisselse, og til daglig fordi jeg analyserer og spør meg selv om og om igjen hvorfor jeg gjorde det.

Det går ikke et minutt uten at jeg tenker på det. Jeg søker stadig etter hjelp til å komme videre. Men fordi dette er veldig vanskelig har jeg vært inne på tanken om erstatningskrav. Har du råd om hvem jeg kan kontakte for å få hjelp med hvordan jeg skal gå frem? Vet du om noen som har fått erstatning?

Jeg tenker at det må jo være veldig vanskelig å bevise at skaden er så stor som den er? Har du eventuelt andre råd eller tanker om dette?

–1978-modell

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Jeg vil ikke gi deg et direkte råd, men generelt gjøre oppmerksom på at alle som føler de har krav på erstatning etter feilbehandling eller behandling med komplikasjoner kan søke Norsk Pasientskade Erstatning (NPE). Du kan gå inn på NPEs hjemmeside: http://www.npe.no/

Her kan du se hva du kan søke erstatning for og fremgangsmåten. Saken vil bli vurdert av fagfolk knyttet til NPE. Sakkyndige vil vurdere indikasjon for operasjonen og vurdere din klage. Det er gratis for deg.

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2011.04.15 12:02