Spør legen: Forsvunnet tampong
Forsvunnet tampong
Hei! Jeg hadde i en rosa tampong da jeg nesten hadde samleie natt til søndag denne helgen. Jeg merket tampongen hele veien, men samtidig var det en liten penetrering som oppstod. Huff, jeg er usikker på om tampongen kan ha forsvunnet opp. Jeg kan også ha mistet den etter dobesøk. Kan den ikke falle ut?
Ellers lette jeg ganske så grundig etter den senere på ettermiddagen og kunne ikke se tråden eller noe spor. Jeg føler ikke noe ubehag nå annet enn angst for at den er der et sted og eventuelt de skadene den kan gi. Hva tror du er tilfellet her?
–iEE
Mette Moen, Gynekolog svarer:
Tamponger kan falle ut, men det er ikke så sannsynlig. Under samleie kan tråden bli skjøvet opp i skjeden, så den ikke merkes. Du bør sjekke det selv ved å sette et ben på en krakk eller toalettsetet og så kjenne med en pekefinger inn i skjeden, helt opp til livmorhalsen (som har fast konsistens med et lite søkk i midten) og rundt denne.
Finner du en tampong, må du forsøke å lirke den ut, det skulle gå greit. En etterlatt tampong kan i verste fall gi tampongsyke med feber og utslett, i de fleste tilfeller skjer ingen skade, men det vil lukte fælt når man fjerner en gammel tampong. Jeg håper saken har løst seg.
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2010.05.19 09:20