Spør legen: Kronisk bekkenløsning

Kronisk bekkenløsning

Jeg er 47 år og har 3 barn hvor den yngste snart er 18 år. Fra og med andre svangerskap har jeg vært ufør pga bekkenløsningsplager. Siste 10 år har jeg vært i arbeid, men med store daglige smerter og nedsatt bevegelighet.

Uten påviselig årsak har tilstanden forverret seg siste 1,5 år med stadige kraftigere, mer langvarig og samme smerte som tidligere.

Hovedsaklig lokalisert til hø is-ledd, korsben og en overgangsvirvel samt symfysesmerter siste år ved belastning. Min siste tanke er nå at dette kanskje kan ha noe med overgangsalder å gjøre. Har ellers begynt og fått endel tegn som hetebølger, færre blødninger.

Finner som nevnt ingen annen årsak til denne etter nok en utredning, kan det virkelig være mulig?

–Bekkenløs

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Det er ukjent for meg at bekkenløsningsplager forverres i overgangsalderen, men visse giktplager kan forverres eller starter i denne periode.

Hvis du har andre tegn på overgangsalder, er det ikke noe i veien for at du i noen måneder kan forsøke hormonbehandling som Novofem, men stopp hvis det ikke kommer tegn på bedring.

Vennlig hilsen Mette H Moen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2009.11.15 16:45

Spør våre fagpersoner

Gynekolog

Mette Moen

Fra helseleksikon

Relaterte spørsmål og svar

Relaterte faktaartikler

Relaterte forum

Søk i spørsmål

Doktor Online har svar på over 50.000 spørsmål. Prøv et søk!